-
אגב, יש באמתחתי בעיה בנושא הסתברויות שקשה פי כמה מבעיית מונטי הול. מדובר בבעיה שאין לה פתרון מקובל. אולי אני אפתח על זה נושא חדש. אבל אני חושש שהיא לא מתאימה לקווי הפורום כי לפי חלק מהפתרונות מדובר בנושא פילוסופי עמוק. (לדעתי יש פתרון פשוט ביותר בלי שום פילוסופיה ונלאיתי מהבין את הדעות האחרות.)
-
@יוסף-בן-שמעון
1/3 -
@yossiz
סליחה שאולי אני קצת סוטה מהנושא (אולי לא..)
אני חושב שמלכתחילה הסיכויים של האסיר הם 50:50
ולמה
כי כעת יש לי ספק על כל דלת האם היא הנכונה או לא (ואני לא מסתכל על הסיכויים מתוך 3 הדלתות)
ועל כן כל דלת היא ספק או שהיא הנכונה או שלא * 3 דלתות
ואותו הדבר הוא גם לאחר שהסוהר פתח את הדלת האחת וגילה שזה לא היא הספק לא השתנה הוא נשאר על אותו מצב של 50:50 רק *2 דלתות
מקורתחילתה של המחלוקת הזו מובאת באחרונים (קצות החושן ,ט"ז והרא"מ)
(בענין של ההגרלה שעשה משה רבינו לכהנים שפדו את הבכורות.) -
@יוסף-בן-שמעון
מה יקרה אם הסוהר יפתח דלת אחת
ואז יתן למאה אסירים לבחור בין שני הדלתות? -
@אוריי זה לא לגמרי סטייה מהנושא, אבל עדיין לא קשור לגמרי לנושא.
להבנתי (שבנושא זה מושפע מאוד מהישיבה שבו למדתי כי לראש ישיבה שם היה דעה מוצקת מאוד בנושא) הכלל של כל קבוע תקף מכיון שבדיני תורה לא הולכים לפי הסתברויות, (וכמו שציינו כמה כותבים למעלה שיש מקום לדון עד כמה ההליכה לפי הסתברויות היא הגיונית.)
בבסיס של הבעיה פה מונחת היסוד שהאסיר רוצה כן ללכת לפי הסתברויות, והשאלה היא רק מה עליו לבחור לפי תורת ההסתברויות ולכן לא תקף כאן הכלל של "כל קבוע". -
@יוסף-בן-שמעון אמר בחידה מתמטית לשמחת החג ולחדד את מוחות הילדים (והמבוגרים):
במקרה דילן הוכחנו בעליל שרוב מי שישנה את בחירתו יזכה בחירות, הלא כן?
הוכחנו שמי שיבחר פעמיים יגדיל את סיכוייו
-
@יוסף-בן-שמעון
אם 100 אסירים בוחרים 3 דלתות
הסיכוי הוא 1/3
עכשיו למי אתה אומר להחליף בחירה?
אם עדיין אף אחד לא פתח הסיכוי נותר 1/3 -
@nigun רגע על מה אתה מדבר, לא אמרתי להם להחליף דלתות, חיכיתי שהסוהר יפתח את הדלת השלישית ויגלה שהיא לא הדלת הנכונה, ואז נשארו רק שתי אפשרויות, ורק אז אמרתי להם להחליף דלת. ובמקרה הזה כל ה 66 שבחרו דלת לא נכונה, אם הם ישמעו לי ויחליפו דלת הם יזכו