שאלה בפיזיקה... ⚖️
-
אני חושב שאני טועה כפי ש@yossiz נוטה לומר, וזאת בגלל שבמאזניים יש עוד "תופעת לוואי": כשהצדדים זהים ושוים אופקית, כל מעלה בעיגול משמעותה ירידה ועליה גדולים בהרבה מאשר כשאר הם בזוית של 45 מעלות למשל. ולמרות שזה זהה לשני צדדי המאזניים, אני מניח שיש לזה השלכה על יחס המומנט כח אבל אני לא מבין מדוע...
@dovid אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
כשהצדדים זהים ושוים אופקית, כל מעלה בעיגול משמעותה ירידה ועליה גדולים בהרבה מאשר כשאר הם בזוית של 45 מעלות למשל
הייתי בכיוון זה, אבל נתקעתי בגלל:
שזה זהה לשני צדדי המאזניים
שאלה קשורה (התשובה שם טוען מה ש@dovid טוען, אבל טוען שזה לא זהה ל-2 הצדדים)
https://physics.stackexchange.com/questions/13474/why-does-the-weighing-balance-restore-when-tilted-and-released -
@dovid אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
כשהצדדים זהים ושוים אופקית, כל מעלה בעיגול משמעותה ירידה ועליה גדולים בהרבה מאשר כשאר הם בזוית של 45 מעלות למשל
הייתי בכיוון זה, אבל נתקעתי בגלל:
שזה זהה לשני צדדי המאזניים
שאלה קשורה (התשובה שם טוען מה ש@dovid טוען, אבל טוען שזה לא זהה ל-2 הצדדים)
https://physics.stackexchange.com/questions/13474/why-does-the-weighing-balance-restore-when-tilted-and-released@מצאתי... היחס של הזוית משנה את היחס בין במרחק מהציר.
המחשה: כששני הצדדים אופקיים, נניח שמעלה בעיגול זה ס"מ עליה או ירידה.
אבל זה דוקא בקצה, באמצע למשל זה נניח חצי ס"מ.
כעת שיש זוית 45 מעלות, אז אם נניח שכל מעלה היא ירידה או עליה של חצי ס"מ, באמצע זה ודאי לא יהיה רבע.
בקיצור כעת עברנו מפיזיקה לטריגונומטריה... -
@מצאתי... היחס של הזוית משנה את היחס בין במרחק מהציר.
המחשה: כששני הצדדים אופקיים, נניח שמעלה בעיגול זה ס"מ עליה או ירידה.
אבל זה דוקא בקצה, באמצע למשל זה נניח חצי ס"מ.
כעת שיש זוית 45 מעלות, אז אם נניח שכל מעלה היא ירידה או עליה של חצי ס"מ, באמצע זה ודאי לא יהיה רבע.
בקיצור כעת עברנו מפיזיקה לטריגונומטריה... -
@רחמים האם לדעתך יש מצב בו שני צידי הסרגל יהיו באויר, ועדיין לא יהיו באותו גובה?
אם התשובה היא כן, אז השאילה שלי היא, למה? הרי אותו כוח שפועל על צד אחד להנמיכו (שזה הכובד של צד אחד על השני), עדיין קיים. -
@רחמים, אם היית עונה שזה לא מה שמתרחש בפועל, כי אז זה היה נחשב לתשובה... אבל עכשיו, זה עוד לא תשובה...
מה שהבאת מהמכלול, לא נ"ל שיש שם תשובה לשאלותי. (אם אתה מאמין שיש שם תשובה, נא לציין לחלק שיענה על השאילות)@WWW עדיין השאלה במקומה עומדת, אם נניח, כמו שהנחתי (ובצדק...), שהיחס שווה.
@margalit, התשובה על שאילה א' לא עונה על השאלה, כי החפצים נשארים באותו מרחק כל הזמן. ב' כנ"ל. (אם לדעתך ענית על השאלה, נא להסביר יותר)
-
@upsilon01 אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
לכל עצם יש אנרגיה פוטנציאלית, ככל שהעצם גבוה יותר, כך האנרגיה עולה
באיזשהו שלב זה מגיע לנקודת שיווי משקל
שאם הפח ירד יותר למטה והמטף יעלה, למטף יהיה יותר אנרגיה מהפחהאם "אנרגיה פוטנציאלית" אמור להיות חלק מהמשוואה פה? להבנתי (המוגבלת מאוד בעניני פיזיקה), רק הכוח שמופעל בפועל אמור להשפיע.
@upsilon01 אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
ב. התוצאה שונה בגלל כח שנקרא מומנט זה מכפלה של אורך הזרוע במשקל העצם
זה היה ידוע לי. אך השאלה לכאורה עדיין עומדת במקומה, מכיון שהיחס בין שתי הכוחות שווה. (אולי ענית על זה בתשובה על א', אך לצערי לא הבנתי...)
-
@upsilon01
לפי דבריך יוצא שאם נניח ערימה של ספרים תחת צד אחד, א"כ יורד האנרגיה הפוטנציאלית של צד זה, א"כ המאזן ישתנה?!?
או שלא הבנתי מה זה אנרגיה פוטנציאלית? -
-
@yossiz אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
תודה רבה, נראה לי שזה התשובה שחיפשתי.
עכשיו בא נראה אותך מסביר כאן בקצרה (ובעברית
)...
-
@yossiz ממה שאני הבנתי זה שהמומנט גודל בצד שעולה וקטן בצד שיורד, וזה בגלל שהציר של הנדנדה לא נכנס בתוך קרש הנדנדה אלא בתוך חלק קטן אנכי שהוא מחובר לקרש האופקי, דבר זה מובלט בסרטון. וזה גורם שכאשר משתנה הזוית של הנדנדה המומנט משתנה, ולכן תוך כדי שהנדנדה באה לרדת למטה המומנטים מתאזנים וכך היא נשארת באויר.
מקווה שהסברתי ברור.
אגב אצלי יש כיתוביות בעברית בסרטון הזה. -
@yossiz ממה שאני הבנתי זה שהמומנט גודל בצד שעולה וקטן בצד שיורד, וזה בגלל שהציר של הנדנדה לא נכנס בתוך קרש הנדנדה אלא בתוך חלק קטן אנכי שהוא מחובר לקרש האופקי, דבר זה מובלט בסרטון. וזה גורם שכאשר משתנה הזוית של הנדנדה המומנט משתנה, ולכן תוך כדי שהנדנדה באה לרדת למטה המומנטים מתאזנים וכך היא נשארת באויר.
מקווה שהסברתי ברור.
אגב אצלי יש כיתוביות בעברית בסרטון הזה.@רחמים אמר בשאלה בפיזיקה...
️:
@yossiz ממה שאני הבנתי זה שהמומנט גודל בצד שעולה וקטן בצד שיורד, וזה בגלל שהציר של הנדנדה לא נכנס בתוך קרש הנדנדה אלא בתוך חלק קטן אנכי שהוא מחובר לקרש האופקי, דבר זה מובלט בסרטון. וזה גורם שכאשר משתנה הזוית של הנדנדה המומנט משתנה, ולכן תוך כדי שהנדנדה באה לרדת למטה המומנטים מתאזנים וכך היא נשארת באויר.
מקווה שהסברתי ברור.
אגב אצלי יש כיתוביות בעברית בסרטון הזה.לאחר שקראתי את התרגום לעברית, התחלתי להבין, תודה רבה!
באמת נראה כמו שאתה כותב. -
אוקיי, אז בינתיים, אחר העיון, נראה להסביר הענין כך (הסבר בנוסח עממי לא מדעי, אבל בכל זאת לבינתיים זה נראה לי נכון)
יש 3 משתנים שמשפיעים על יכולת החפצים שמונחים על הקרש להזיז אותו:
- הכי פשוט, זה הכובד של החפץ
- הזוית שבו הקרש יזוז (מכיון שהכח הכובד של החפץ דוחף רק למטה, וברוב התנוחות, הקרש חייב לזוז ג"כ לצד, זה ממעט את כח הכבידה באותו מידה שהתזוזה יהיה לצד ולא למטה)
- כמה המשקל הנגדי יעלה לעומתו. (למשל, לפעמים צד השמאל ירד 1 ס"מ - מדובר על תזוזה לכיוון מטה בלבד לא לכיוון הצדדים - וצד ימין יעלה 2 ס"מ, זה יסוד המנוף. במקרה כזה, הכח של צד שמאל יהיה חצי).
ולפי זה נבוא לביאור הדברים,
שאלה א'שאלה ב'
שאלה ג'
אידך פירושא, זיל גמור...נ.ב. האם יש אף אחד פה שמבין מה אני מנסה להגיד?
-
אוקיי, אז בינתיים, אחר העיון, נראה להסביר הענין כך (הסבר בנוסח עממי לא מדעי, אבל בכל זאת לבינתיים זה נראה לי נכון)
יש 3 משתנים שמשפיעים על יכולת החפצים שמונחים על הקרש להזיז אותו:
- הכי פשוט, זה הכובד של החפץ
- הזוית שבו הקרש יזוז (מכיון שהכח הכובד של החפץ דוחף רק למטה, וברוב התנוחות, הקרש חייב לזוז ג"כ לצד, זה ממעט את כח הכבידה באותו מידה שהתזוזה יהיה לצד ולא למטה)
- כמה המשקל הנגדי יעלה לעומתו. (למשל, לפעמים צד השמאל ירד 1 ס"מ - מדובר על תזוזה לכיוון מטה בלבד לא לכיוון הצדדים - וצד ימין יעלה 2 ס"מ, זה יסוד המנוף. במקרה כזה, הכח של צד שמאל יהיה חצי).
ולפי זה נבוא לביאור הדברים,
שאלה א'שאלה ב'
שאלה ג'
אידך פירושא, זיל גמור...נ.ב. האם יש אף אחד פה שמבין מה אני מנסה להגיד?