הוויתור מרצון על החירות - פרק א
-
בעודי מהרהר מאיזה כיוון להתחיל ולתקוף את סוגיית המכונית האוטנומית, אני מבין שבעצם ביסודה עומד רעיון רחב הרבה יותר "בינה מלאכותית" על כל המשתמע מכך.
מכונית אוטונומית היא למעשה רק דוגמא חזקה מעוררת אימה, "הגולם מפראג" האגדי שנוסע במכונית בכביש אמיתי. אולם לפי האמת, הרי אין זה סוד שחיים ומוות לא תלויים רק במכונה פיזית שנוסעת על כבישים. באופן מעורר חלחלה, בתוך כשלושים שנה, אחוזים עצומים מחיי היום יום שלנו נעשו תלויים במחשבים ובתקשורת בצורה כזו או אחרת ישירה או עקיפה. "העולם הפיזי" כפי שהוא נדמה לאנשים, הולך ונעשה פחות ופחות עצמאי (מה קורה לאוניה גדולה בנמל עם קונטיינטרים מלאים בנעלי בית, כשהמחשבים של הנמל או של החברות קורסים??) קורי העכביש ההולכים ונרקמים סביבנו, ובהם תלויים כל המשאבים הדרושים להתקיימות היחיד והכלל, החל מאספקת המזון ועיבודו, ועד לניהול הממשל והצבא, ריבוי התלויות והמורכבות הם בלתי נתפסים. אז בכדי להפחיד את הבריות, מדברים על רכב שנוסע בכביש ללא נהג, אבל האמת שאנחנו כבר מזמן עמוק עמוק בתוך מלכודת הדבש הטכנולוגית, אם נשארו למאן דהו יד או רגל בחוץ, כנראה שהוא גר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (המדינה הנחשלת ביותר בעולם).
כשאני משוחח על הנושא הזה עם אנשים, ולפעמים ביני לבין עצמי. יאמרו לי, הלא החשמל כבר עובד מעל מאה ועשרים שנה, רכבת קיטור יותר מכך, והעסק ממשיך לעבוד. אולם יש הבדל מהותי בין כל ההמצאות עד לעידן תקשורת המחשבים, לבין המצאת האינטרנט, ויותר מכך להמצאת הבינה המלאכותית (שעוד נתעמק בהבדל בינה לבין התוכנה הקלאסית בפוסטים הבאים).
כל המצאה שהיתה עד לעידן זה, קיימה תנאי בסיסי: בידוד, החשמל איננו קשור לקיטור, ולגז, ולבנזין. הגז לא קשור לחשמל, וגם בין תחנות כוח שונות אין בהכרח קשר. כשל או תקלה במכונה אחת איננו משפיע על יתר הפרטים או שהשפעתו מוגבלת מאוד. אולם עולם המחשבים והתקשורת הסבוכה כל כך, בעצם עולם האינטרנט על כל הסרביסים התלויים בו, זאת מפלצת של ממש שהולכת ויוצאת משליטה, סוג של קוד ספגטי עולמי, שבו המושגים הבסיסיים והתקינה משתנים באופן קיצוני בין מערכות שונות, ג'ונגל נטול כל רגולציה, שנבנה מראש על תשתית רקובה בעלת סיכוני אבטחה גבוהים מאוד. מה גם שעלות התחזוקה של כל מערכת הולכת ועולה עם השנים (בגלל התיישנותה ביחס לסביבה) וזה דבר שאין ולא ניתן לחשב אותו לעולם ועד (אבל על כך פוסט נפרד במדור זה בלי נדר).
לצורך ההמחשה נעצום לרגע עין ונדמיין קריסה רחבת היקף בחוות השרתים של אמזון (שכל הסיפור שלה הוא 10 שנים בלבד, ולפי כמות ההכנסות של החברה מהשירות זה נראה שמיליוני סרביסים יושבים שם), מה יהיה אם חומרים נמחקו לבלי שוב? אם התערבבו להם דומיינים וכתובות פיזיות של שרתים ושל דיסקים קשיחים בגלל >באג>וירוס>טעות טכנית>סופת ברקים>רעידת אדמה>הפצצה של כוחות אויב>דליפת זיכרון>התקפה של חרקים או חיידקים>תא רדום של דעאש או של פוטין שיושב באמזון כבר כמה שנים> ועוד ועוד כיד המדע הבדיוני הטוב עליכם.
הרי אנחנו יודעים שכל הדבר הזה שנקרא "מחשוב ענן" הוא הררים התלויים בשערה כפשוטו ממש!! מוכרים לך משהו שנקרא "כוח חישוב" שהוא למעשה שימוש מקביל במאות מחשבים מבוזרים שכרגע הם פשוט פנויים להעלות אותך עליהם טרמפ. ב"טרמפ" הזה יושבים פיזית עוד הרבה מאוד אורחים, ותוכנה בלבד מפרידה בין כולם (שימו לב! לא חומרה מפרידה אותך מאחרים אלא תוכנה! זהו הרעיון של מחשוב ענן ותקשורת מחשבים בכלל וזהו עקב האכילס של האינטרנט). נראה לכם שזה כל כך פשוט לתחזוקה הדבר הזה?? זה בדיוק מה שמפחיד בכל הסיפור. ואם אנחנו מדברים על סרביסים שתלויים באמזון, מה עם הסרביסים שתלויים בסרביסים שתלויים בסרביסים שתלויים באמזון?? ומי יודע עד היכן שרשרת התלויות הזו מגיעה? המגמה הזו הולכת ומתחזקת, תלויות על תלויות על תלויות, ולנו זה נראה כאילו ג'ף בזוס הוא גדול מכדי ליפול, אז זהו שלא. אוקיי, הפחדנו מספיק, בואו נכתוב קצת פילוסופיה.כל הנושא הזה מתחיל ממגמה עמוקה מאוד שעברה האנושות בעידן המודרני. אותה העלה מקס הורקהיימר בספר "ליקוי מאורות התבונה". תמצית תורתו: העידן המודרני חילל את התבונה והפך אותה מכוח מצווה, לכוח המספק שירותי יעילות לציוויים חיצוניים: תפקידה של התבונה איננה לענות לשאלה "מהי המטרה אליה נחתור?" תפקידה של התבונה הוא למצוא את הדרך היעילה ביותר לחתור ולהגיע בהינתן מטרה מסויימת. (אם תשימו לב זאת תמצית הטכנולוגיה!! עוד נחזור לזה בהמשך)
@עריכה בעקבות בקשת matנצטט כעת מהמקורות שלנו שלמעשה יש 2 סוגי תבונה, ברמב"ם הנושא הזה מוזכר בשמונה פרקים:
וְהַחֵלֶק הַשִּׂכְלִי - הוּא הַכֹּחַ הַנִּמְצָא לָאָדָם, אֲשֶׁר בּוֹ יַשְׂכִּיל וּבוֹ תִּהְיֶה הַהִשְׂתַּכְּלוּת, וּבוֹ יִקְנֶה הַחָכְמוֹת, וּבוֹ יַבְדִּיל בֵּין הַמְגֻנֶּה וְהַנָּאֶה מִן הַפְּעֻלּוֹת.
וְאֵלּוּ הַפְּעֻלּוֹת : מֵהֶן - מַעֲשִׂי, וּמֵהֶן -עִיּוּנִי.
וְהַמַּעֲשִׂי : מִמֶּנּוּ - מְלֶאכֶת-מַחֲשֶׁבֶת, וּמִמֶּנּוּ - מַחֲשָׁבִי.
וְהָעִיּוּנִי : אֲשֶׁר בּוֹ יֵדַע הָאָדָם הַנִּמְצָאוֹת שֶׁאֵינָן מִשְׁתַּנּוֹת, כְּפִי מַה שֶּׁהֵן עָלָיו, וְהֵן אֲשֶׁר יִקָּרְאוּ : "חָכְמוֹת" סְתָם.
וּמְלֶאכֶת מַחֲשֶׁבֶת - הוּא הַכֹּחַ אֲשֶׁר בּוֹ יִלְמַד הַמְּלָאכוֹת : כְּנַגָּרוּת, וַעֲבוֹדַת הָאֲדָמָה, וְהָרְפוּאוֹת, וְהַמַּלָּחוּת.
וְהַמַּחֲשָׁבִי - הוּא הַכֹּחַ אֲשֶׁר בּוֹ יִסְתַּכֵּל הָאָדָם בַּדָּבָר אֲשֶׁר יִרְצֶה לַעֲשׂוֹתוֹ : אִם אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹתוֹ, אִם לָאו; וְאִם אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹתוֹ, אֵיךְ צָרִיךְ שֶׁיַעֲשֶׂה ?
זֶה שִׁעוּר מַה שֶּׁצָרִיךְ שֶׁנִּקַּח מֵעִנְיַן הַנֶּפֶשׁ הֵנָּה.הסגנון אמנם קצת שונה, אבל הרעיון הוא פשוט, יש בתבונה חלק אחד מצווה והחלק השני מייעל באופן מעשי את הציווי.
נשאלת השאלה, כאשר פיטרו את התבונה ממשרת "המצווה", מי ירש את מקומה? על כך לא ענה הורקהיימר, אולם הדברים ברורים, כל הציוויים הפכו להיות ציוויי טבע מהסוג המניע בעלי החיים. אלו ציוויים ודאיים ומוחלטים, וכל השאר הפכו להיות לא רלוונטיים. צרכים חומריים הם איפה הציויים, כלומר הם המטרות, ועל התבונה לספק את האמצעים היעילים ביותר להשגתם. מכאן הגיחה דת חדשה לעולם, דת שמאמינה אך ורק בניצול מואץ של משאבים הדת הזו יצאה למסעי צלב "גלובליים", ולמרבה הטמטום, שערי כל המדינות נפתחו בפני כוהני הדת (סליחה... יזמים מעמק הסיליקון) והחיילים שלהם (סליחה... מהנדסים) בשם "הסחר החופשי". והאזרחים קיבלו את פני הצבא הכובש בתשואות (אנשים מכרו את כל האגו שלהם לחברה מסחרית - דבר שעוד לא נשמע כמותו בהיסטוריה - בתמורה ל"יעילות" ביצירת קשר עם אנשים אחרים). יוצאת מן הכלל בנושא הזה היא סין שפייסבוק חסומה שם עד עצם היום הזה. והמגלומן העומד בראש החברה, נשוי לאישה סינית ולמד מנדרינית מתוך תקווה להחניף לממשל הסיני ולאפשר לו את המשך הכיבוש ומסעות הצלב שלו. וזאת ההזדמנות מעל גבי הפורום הגדול הזה, לחזק את ידי הממשלה הסינית: אל תיכנעו!!!
המעמד האימתני שצברו חברות הטכנולוגיה, קיצר עבורם את הדרך לחסל כל שיקול אפשרי בדרך לפרוסת הלחם, היעילות הפכה להיות השיקול היחידי. ערכים שנותרו כשרידים לתבונה עתיקה שעוד הייתה "מצווה" על האדם, הולכים ומושמדים בשיטתיות, ובאמצעות המסחר הגלובלי, העולם כולו נאלץ ליישר קו עם מגמת היעילות.
דא עקא, ש"יעילות" זו הורסת את עצמה בטווח הארוך, הואיל והיא צורכת תחזוקה עתירת משאבים, ובד בבד היא מנוונת לדעת את הדור הבא שאמור לתחזק אותה. אולם טווח ארוך, איננו שיקול של יעילות, זה כבר עניין של ציווי ערכי, בהתאם לכוחות הטבע הפראיים הציווי היחידי שעומד לנגד עיני הקוף הוא הקוקוס שישנו כעת על העץ, אך ידידינו הסינים לא יאפשרו לו לקטוף אותו כל כך מהר.
אז לאן כל זה הולך ומה הלאה? על כך בפרקים הבאים בלי נדר.פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 04:11 (+03:00)
-
ואוו. איזה נס שדוד פתח את המדור הפלוסופי.
ארכיטקט תובונות נכונות.
אין לי מה להעיר.רק בקטע של התבונה המצווה או התבונה המיעלת.
לקח לי זמן להבין.
לדעתי צריך לכתוב את זה יותר פשוט.
התבונה שאומרת האם לעשות או לא. או התבונה שאומרת איך לעשות את זה הכי יעיל הכי מושך הכי חזק.לדעתי הבסיס של העניין הזה שהתבונה שייכת לקצת אנשים רוב האנשים לא מעניין אותם האם נכון לעשות משהו או לא.
מעניין אותם שהצרכים שלהם יסופקו במקסימום יעילות וחוזק.
לא סתם בנו תאוריות שהאנשים צאצאים של קופים. יש בזה משהו...פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 14:54 (+03:00)
-
שני מוטיבים מוזכרים בכתבה.
ההבדל בין תקופות העבר לכיום, כאשר החברות גזלו את האגו של האזרחים, והשני הוא מה שהובא בשם מקס הורקהיימר, וכי התבונה אינה כבעבר כוח מצווה, אלא כוח המספק שירותי יעילות לציוויים חיצוניים.
בנושא הראשון אין לי מה להעיר. בנושא השני יורשה לחלוק על הניסוח בשם אותו מקס. התובנה שימשה בעבר ככיום למימוש הצרכים, שהם כיסו של האדם, כאשר באמצעותה האדם סימן את מטרה, חתר והגיע אליה. ההבדל הוא הנושא הראשון והוא שיעבוד התבונה לגורמים חיצוניים - מפלצתיים (כאשר כולם תלויים בכולם).פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 15:47 (+03:00)
-
התובנה שימשה בעבר ככיום למימוש הצרכים, שהם כיסו של האדם, כאשר באמצעותה האדם סימן את מטרה, חתר והגיע אליה.
אתה לא חושב שפעם הגויים השתמשו בחכמה כדי לדעת מה מותר או אסור להם לעשות?
כל התיאולגיה של הדתות, וכל הפילוסופים דנו במה לגיטימי לאדם ומה לא. לא כן? היום זה אולי ענף של אתיקה צדדי שקשור למשפט ומוסר, ודאי לא מרכז הכובד של השכל ושל ההתפתחות של המדע.פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 17:17 (+03:00)
-
לדעתי צריך לכתוב את זה יותר פשוט.
התבונה שאומרת האם לעשות או לא. או התבונה שאומרת איך לעשות את זה הכי יעיל הכי מושך הכי חזק.אני חושב שהניסוח שלך לא קולע, כי משמע שבשתי המקרים התבונה היא המסובב. לענ"ד* הכונה שהתבונה כיום היא לשרות האדם - שפעם בן אדם רצה לאכול שוקולד והוא פנה לשכלו לדעת אם זה בסדר שהוא יאכל. והיום בן אדם רוצה שוקולד אז הוא פונה לשכלו ומבקש ממנו להסיק עבורו איך להשיג כמה שיותר.
- (אני מעיז בלי שקראתי את ספר ובלי לדעת מה זה המהפכה הירוקה ושאר ירקות :))
פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 17:32 (+03:00)
-
רק בקטע של התבונה המצווה או התבונה המיעלת.
לקח לי זמן להבין.
לדעתי צריך לכתוב את זה יותר פשוט.
התבונה שאומרת האם לעשות או לא. או התבונה שאומרת איך לעשות את זה הכי יעיל הכי מושך הכי חזק.טיפלתי בזה, ציטטתי מקור מהרמב"ם מקווה שזה עזר.
@matלדעתי הבסיס של העניין הזה שהתבונה שייכת לקצת אנשים רוב האנשים לא מעניין אותם האם נכון לעשות משהו או לא.
מעניין אותם שהצרכים שלהם יסופקו במקסימום יעילות וחוזק.
לא סתם בנו תאוריות שהאנשים צאצאים של קופים. יש בזה משהו...הטעות של המדענים היא שרוב האנשים אינם צאצאים של קופים, הם בעצמם וצאצאיהם קופים, רק שמבחינה ביולוגית יש להם אנטומיה זהה לשל בני אדם. זה נשמע מאוד לא תקין פוליטית עד מסוכן, אבל בעידן טראמפ ודוטרטה בטוח אמצא לי מקום להתגדר בו. (הערה: הכל בכפוף לחוקי המדינה).
גם הרמב"ם ידוע בלשונו החריפה בנושא
@מורה נבוכים חלק ג פרק חולכן ראוי למי שהעדיף להיות אדם באמת, לא בהמה בתבנית אדם ותוארו...
אני זוכר שיש מקור יותר חריף (בתוך המורה נבוכים עצמו), אבל לא זוכר איפה.
פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 17:37 (+03:00)
-
קיבלתי הערת דוד ומחקתי תגובה שייתכן שלא היתה הולמת, ואף ייתכן שנעשה עוול ל CHAGOLD שכתב בתום לב ופירשתי דבריו בצורה קפדנית. אני מביע התנצלותי בפומבי. ומתקן את התגובה.
התובנה שימשה בעבר ככיום למימוש הצרכים, שהם כיסו של האדם, כאשר באמצעותה האדם סימן את מטרה, חתר והגיע אליה.
א. אף אחד לא אמר שהתבונה לא שימשה למימוש הצרכים בעבר. אולם היה בכוחה את הסמכות לצוות ולקבוע מה נכון לעשות ומה לא. כשאתה אומר "האדם סימן מטרה" כאן אני עוצר ושואל אותך כיצד ובשם מה הוא סימן אותה? ועל זה בדיוק מקס הורקהיימר מדבר.
תמיד היו לתבונה 2 פנים. אני מצטט כאן מתוך אתר של יפתח גולדמן ומי שרוצה יכול לראות שם תוספת סקירה:התבונה, אומר הורקהיימר בספרו, באה לעולם והיא כפולת פנים. מאז ראשית הדרך, ביוון העתיקה, היה לה לתבונה פן אובייקטיבי ופן סובייקטיבי. בעידן המודרני התעצמו שני הפנים הללו, התפצלו זה מזה והפכו לשני מושגי תבונה מנוגדים ועויינים, שאותם מכנה הורקהיימר: "תבונה אובייקטיבית" ו"תבונה הסובייקטיבית" (את האחרונה הוא מכנה לעתים גם "תבונה פורמלית" ו"תבונה אינסטרומנטלית". דומה שהשם האחרון הוא המתאים ביותר, ואכן, כשהוציא הורקהיימר מהדורה גרמנית של הספר הוא שינה את שמו ל"ביקורת התבונה האינסטרומנטלית"). ליקוי המאורות של התבונה בזמננו, אומר הורקהיימר (באמצע שנות הארבעים) כרוך בתבוסתה של התבונה האובייקטיבית בפני אחותה-יריבתה, והשתלטותה המוחלטת של התבונה הסובייקטיבית על מרחבי המחשבה והמעש בחברת זמננו. לכאורה נצחה התבונה הסובייקטיבית את התבונה האובייקטיבית, אולם לאמיתו של דבר, נצחון הסובייקטיביזם פירושו תבוסתה של התבונה.
ב. אם בכוונתך לחלוק על תורתו של הורקהיימר, תצטרך לשנכע נגד העבודה שהוא עשה, את התיאוריה שלו הוא הגה תוך סימוכין תימוכין, ואפאראטים מדעיים לרוב. אני עוד לא שמעתי בשם מישהו בעל שיעור קומה ביקורת כשלהי על הספר ותוכנו, בפרט שהוגי הדעות של "הקידמה" אומרים בפירוש שזו מגמתם. לנטרל כל מסורת הקשורה לקביעות בנוגע למה נכון לעשות ואיך נכון להתנהג. העוינות הרבה השוררת בין הדמוקרטים והרפובליקנים בארצות הברית, היא בדיוק על הנושא הזה.
בכדי לייצר תיאוריה רחבת היקף על מגמת ההיסטוריה והתפתחותה, עליך להכיר לכל הפחות את התקופות האישים והמאורעות הבאים שהם רבי השפעה על התרבות בת זמנינו:
העת העתיקה
האימפריה הרומית (כן זו שהחריבה את ביתינו החזיקה במשך 800 שנה)
תקופת ימי הביניים
הרנסס
המהפכה הפרוטסטנטית
המהפכה הצרפתית
המהפכה התעשייתית
המהפכה התעשייתית השנייה (כן יש שתיים!)
תומאס מלתוס
המהפכה הירוקה (לא, לא מה שאתה חושב על עולם ללא זיהום)
הברונים השודדים (מטבע לשוני אבל מאפיין תקופה בארצות הברית שאותה חיסל שופט בשם לואיס ברנדייס)
מהפכת מאי 1968
ארבעת הנמרים של אסיה
ההיסטוריה של יפן
על ההבדל בין תרבות מבוססת בושה לבין תרבות מבוססת אשמה (התרבות הערבית והאסייתית לעומת האירופאית/נוצרית רות בנדיקט)
הסכם סייקס פיקו
שיעים וסונים
אמיל או על החינוך.זאת ההמלצה שלי בכדי לייצר עבודה ותיאוריה מתחרה לזו של מקס הורקהיימר. מקווה שלא הכבדתי עליך.
פורסם במקור בפורום CODE613 ב12/08/2017 21:22 (+03:00)
-
@דוד ל.ט.
@CHAGOLD
התובנה שימשה בעבר ככיום למימוש הצרכים, שהם כיסו של האדם, כאשר באמצעותה האדם סימן את מטרה, חתר והגיע אליה.אתה לא חושב שפעם הגויים השתמשו בחכמה כדי לדעת מה מותר או אסור להם לעשות?
כל התיאולגיה של הדתות, וכל הפילוסופים דנו במה לגיטימי לאדם ומה לא. לא כן? היום זה אולי ענף של אתיקה צדדי שקשור למשפט ומוסר, ודאי לא מרכז הכובד של השכל ושל ההתפתחות של המדע.ליקוי המאורות של התבונה בזמננו, אומר הורקהיימר (באמצע שנות הארבעים) כרוך בתבוסתה של התבונה האובייקטיבית בפני אחותה-יריבתה, והשתלטותה המוחלטת של התבונה הסובייקטיבית על מרחבי המחשבה והמעש בחברת זמננו. לכאורה נצחה התבונה הסובייקטיבית את התבונה האובייקטיבית, אולם לאמיתו של דבר, נצחון הסובייקטיביזם פירושו תבוסתה של התבונה.
לא התכוונתי לחלוק על המציאות שגוזלי האגו מונעים את התבונה האובייקטיבית ומכוונים לשלוט עליה. כוונתי רק שהדברים ארעו גםבעבר הקדום, אף כאשר היו פילוסופים גדולים, כאשר לצד הפילוסופים האובייקטיבים, היו גם פילוסופים המשועבדים בדעתם עקב מחוייבויות פוליטיות או מפאת מחוייבות לאסכולה רעיונית מסויימת. אני מעריך שגם למקריבי קרבנות האדם לע"ז היה אסכולה רעיונית סדורה.
במחשבה שניה: - הדוגמאות שעולות בראשי הם דוגמאות של השתלטות של יחידים על קהילות, וכמו כן ויתור מרצון של יחידים על חירותם ועל מצפונם ולדרוך על גופותיהם של אחרים כדי לממש מטרות מסויימות (כמו פילוסופים שעבדו בשירות אחרים כדי לגרום להמון לנהות לעבר כיוון מסומן). אכן הייחודיות אותה ארכיטקט הציג, היא התופעה כיום כאשר ההמון עצמו ללא מתווכים נוהר לעבר הויתור על החירות.
תשו"ח.פורסם במקור בפורום CODE613 ב12/08/2017 22:22 (+03:00)
-
יישר כוח!
כתיבה מעולה ותובנות מעניינות.
כשראיתי את ה׳כותרת׳ חשבתי לתומי שהפוסט מדבר על אלו שבחרו במקצוע התכנות
פורסם במקור בפורום CODE613 ב13/08/2017 19:45 (+03:00)
-
mat מה אתה רוצה מהחיים שלי??? כתבתי לו שכדי להציג תיאוריה מתחרה יש להתמודד עם הטיעונים ולהכיר את הרקע של הנושא. איך זה נהיה אד הומינם???
אם אני אומר שבשביל לומר תיאוריה על c# צריך לדעת c#, האם זה אד הומינם??? מה נהיה איתך??פורסם במקור בפורום CODE613 ב14/08/2017 03:46 (+03:00)
-
זה לא סוד שאתה תומך נלהב של רעיונות השמאל סוציאליזם וכדו' לכן אתה אוהב את המשטר של סין.
זה לא פלא שאתה מפחד משליטה של חברות עיסקיות בחברה.
דווקא אני חושב שלכל חברה יש מתחרים. וזה יגרום להם לעשות הרבה כדי שהלקוח יהיה מרוצה.
אולי אתה צודק שהיום אין שכל. אבל זה מה שאנשים רוצים בלי שכל אין דאגות. אז מה רע.פורסם במקור בפורום CODE613 ב14/08/2017 10:44 (+03:00)
-
לצורך ההמחשה נעצום לרגע עין ונדמיין קריסה רחבת היקף בחוות השרתים של אמזון (שכל הסיפור שלה הוא 10 שנים בלבד, ולפי כמות ההכנסות של החברה מהשירות זה נראה שמיליוני סרביסים יושבים שם), מה יהיה אם חומרים נמחקו לבלי שוב? אם התערבבו להם דומיינים וכתובות פיזיות של שרתים ושל דיסקים קשיחים בגלל >באג>וירוס>טעות טכנית>סופת ברקים>רעידת אדמה>הפצצה של כוחות אויב>דליפת זיכרון>התקפה של חרקים או חיידקים>תא רדום של דעאש או של פוטין שיושב באמזון כבר כמה שנים> ועוד ועוד כיד המדע הבדיוני הטוב עליכם.
כתבה מגיקטיים:
טעות תמימה של גוגל שברה את האינטרנט ביפן. במלוא מובן המילהרשת האינטרנט היא סבך גדול של כתובות, פרוטוקולים וספקיות שירות שעומדים בנינו לבין התוכן שאנחנו מעוניינים לצרוך. כל שגיאה קטנה בדרך יכולה לגרום לכם להתנתק מהרשת או פשוט לקבל עמודי שגיאה במקום את הדף שביקשתם לראות. כשספקית האינטרנט שלכם עושה טעות, עשרות אלפי לקוחות יכולים להיות מושפעים ממנה. כשגוגל עושה טעות פשוטה, חצי מיפן יכולה להיות מנותקת מהאינטרנט, לגרום לעיכובים בתחבורה הציבורית ולעצור את המסחר, כך מסתבר.
בשישי האחרון, תנועת הרשת ביפן שהייתה אמורה להיות מנותבת אל ספקיות האינטרנט, נותבה בטעות אל גוגל: גוגל עדכנה טבלת ניתוב לכתובות IP, או במילים אחרות, פירסמה את ה-Peer Prefixes הלא נכונים לשרתי ה-BGP (פרוטוקול הניווט של האינטרנט). זוהי בעצם טבלה שאומרת לאן כל כתובת IP צריכה להגיע בסופו של דבר. גוגל כללה בפרסום שלה כתובות IP שהיו שייכות לספקיות אינטרנט יפניות מרכזיות. כתוצאה מטעות זו, ספקיות אינטרנט שניסו לנתב משתמשים שפנו לכתובות IP ביפן, אשר היו כלולות בפרסום של גוגל, שלחו את המשתמשים לכתובת הלא נכונה. לכן בעצם תעבורת האינטרנט נותבה לשום מקום.
גוגל מתנצלת, משרד התקשורת היפני פתח בחקירה
גוגל מיהרה להוציא הודעת התנצלות מפורטת בה הסבירה כי לאחר כשמונה דקות, המספרים תוקנו והתקלה נפתרה. אמנם הכתובות הנכונות עודכנו, אך ההשפעות של השגיאה המשיכו להדהד גם בשעות שלאחר מכן. מיליוני משתמשים ברחבי יפן לא הצליחו להתחבר בחזרה לספקיות האינטרנט שלהם לאחר התקרית. התקלה הייתה נרחבת והשפיעה על לא מעט חלקים במדינה: שירותי הרכבת סבלו מעיכובים, בנקים, שירותי מסחר מקוונים נוספים הפסיקו את הפעילות שלהם ואפילו שירותי הרשת של נינטנדו לא עבדו בצורה תקינה. משרד התקשורת הפנימית של יפן פתח בחקירה כדי לרדת לעומק העניין וכבר מסביר שתקלה כה נרחבת יכולה לקרות כתוצאה משגיאה יחסית בסיסית. זאת תזכורת מעניינת לכולנו עד כמה האינטרנט שאנחנו לוקחים כמובן מאליו, הוא בעצם דבר שברירי. שמרו עליו.פורסם במקור בפורום CODE613 ב29/08/2017 22:53 (+03:00)
-
מכיר את הכתובת 8.8.8.8
תעשה אליה פינג.
נראה לך שזה נמצא באמריקה. לפי הפינג לא.
המסקנה אומרת שכל ספק שבבעלותו כתובות יכול לנתב את הכתובות שלו לכמה מוקדים בעולם. כלומר אותה כתובת.
גם פעם רכשתי CDN מ OVH והם הביאו לי כתובת אחת סטטית. שיש לך 19 POP בעולם.
וזה היה כתובת אחת.
כנראה שכל ספק מוציא הודעה על הכתובות שלו לניתוב.
וכנראה שהספקים שמקבלים את ההודעה אמורים לוודא שזה שייך לגוגל. ואז להכניס. אבל לא ווידאו את זה.הכל השערות. אני לא בדקתי את זה בפועל.
פורסם במקור בפורום CODE613 ב30/08/2017 00:12 (+03:00)
-
@דוד ל.ט.
הכתבה צע"ג עד מאוד...
אשמח אם משהו יכול להסביר איך הטעות של גוגל ששולחת גולשים לשום מקום משבית את האינטרנט ביפן, פשוט לא הבנתי.סליחה טעיתי, בקריאה פעם שניה קלטתי שפרסום של גוגל הכונה DNS.
לא מבין מה הקשר בין גוגל לשרתי DNS אבל בקיצור טעות בניתוב שגרמה שתקשורת בטווח יפני לא עבדה.פורסם במקור בפורום CODE613 ב30/08/2017 00:18 (+03:00)