לנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?
-
אם זה מעניין מישהו... שאלתי היום רב על ב' השאלות שהעלו כאן. לגבי חברת ההשכרה ולגבי האחריות של המחשב.
לגבי המחשב הוא טען שהחברה כאן בארץ היא נציגה של החברה העולמית וכל החלטה שלה היא החלטה של החברה הבינלאומית ולכן אין בזה כל חשש.
לגבי חברת ההשכרה הוא טען שבאופן עקרוני חובת השוכר לעדכן על ההיזק לרכב, אלא שאם ידוע שעם הכסף שלו לא יתקנו את הרכב או שהרכב כבר שרוט ואין בזה ירידת ערך אין צורך לספר כי אז גביית הכסף ממנו היא לא לפי דין תורה. -
לגבי הנקודה שהחברה בארץ היא שלוחה של החברה בחול , הרב החליט ככה אחרי שבירר את המציאות או שכך אמרו לו ?
כי המציאות היא מאוד מאוד לא כך.
למשל , CPM היא זכיין שירות של לנובו (יש עוד כמה בארץ כמו אספירקום למשל) ויש לה חוזה עם לנובו על תיקונים עם סעיפים ותתי סעיפים על צורת ההתנהלות .
יש מעט מאוד מרווח של שיקול הדעת שלהם שם (ראיתי את החוזה של CPM זה כמעט 190 עמודים משפטיים עם פרטי פרטים)
כל חריגה מהכללים אמורה לעלות להם כסף (שמתקזז ממה שלנובו משלמים להם על השירות) ולנובו שוכרת חברות חיצוניות שעושות בקרת איכות על רמת השירות וגם על שלא כדין (בארץ זה פחות נפוץ אבל היה זכיין של דל שאיבד את הזיכיון ונתבע בסכומים גבוהים בגלל משחקים כאלו)
עיקר מה שהם מחפשים , זה תיקונים פיקטיביים , דהיינו תיקונים שבכלל לא אמורים להיות , כי החברה מקבלת כסף על כל קריאה שהיא מטפלת , ולכן גם קריאות קלות או שבכלל לא במסגרת האחריות לפעמים יש לזכיין אינטרנט לעשות תיקון גם מדברים קטנים שלא קשורים לאחריות בכלל, רק כדי לקבל את ה 30-20 דולר של הקריאה שלו.
זה גם הסיבה למה לפעמים הזכיין רוצה לתקן מכשיר שלא אמור להיות מתוקן העיקר לקבל את התיקון , על הדחיה הוא לא מקבל כסף.מכל הנל לכאורה עולה שהם בכלל לא נציגות של החברה , אלא רק שכירים שלו לבצע תיקונים , ובכלל זה שכירים שלו לבדוק אם התיקון כלול במסגרת האחריות או לא, ואז אין להם שום סמכות להחליט לתקן מחשב שהלקוח שבר במו ידיו.
אני לא פוסק הלכה , ולא פוסק שאסור או מותר, אני רק שואל האם הרב בירר את זה ?
זה נשמע די מורכב בשביל החלטה ככ מהירה . -
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
לגבי הנקודה שהחברה בארץ היא שלוחה של החברה בחול , הרב החליט ככה אחרי שבירר את המציאות או שכך אמרו לו
אני הדגשתי לו שלא מדובר בשלוחה או בנציג אלא שהחברה הבינלאומית שכרה חברה שתטפל באחריות ובתיקונים. והבאתי מוצר שברור שהתקלה נוצרה ע"י המשתמש והם הסכימו לתקן ואני לא יודע האם הסיבה שהוא קיבל לתיקון זה בגלל שהחברה רוצה להיות טובה עם הלקוחות או שאין להם רשות להיטיב ופשוט הוא מיהר הביתה ולא היה לו כח להתעכב ולריב איתי.
תשובת הרב הייתה שהם אחראים מטעם החברה וכל מה שהם אומרים מבחינתך זה בסדר. -
@aiib אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
לגבי הנקודה שהחברה בארץ היא שלוחה של החברה בחול , הרב החליט ככה אחרי שבירר את המציאות או שכך אמרו לו
אני הדגשתי לו שלא מדובר בשלוחה או בנציג אלא שהחברה הבינלאומית שכרה חברה שתטפל באחריות ובתיקונים. והבאתי מוצר שברור שהתקלה נוצרה ע"י המשתמש והם הסכימו לתקן ואני לא יודע האם הסיבה שהוא קיבל לתיקון זה בגלל שהחברה רוצה להיות טובה עם הלקוחות או שאין להם רשות להיטיב ופשוט הוא מיהר הביתה ולא היה לו כח להתעכב ולריב איתי.
תשובת הרב הייתה שהם אחראים מטעם החברה וכל מה שהם אומרים מבחינתך זה בסדר.כנראה לא ידעת , אבל היית צריך גם לשאול , אולי בהזדמנות תשאל גם את זה , האם מה שאמר נכון גם במקרה שיש להם אינטרס לתקן גם נגד רצון היצרן כדי להרוויח כסף על התיקון ? (ולא רק משיקולים של להיות טובים , או כי הם ממהרים)
-
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@aiib אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
לגבי הנקודה שהחברה בארץ היא שלוחה של החברה בחול , הרב החליט ככה אחרי שבירר את המציאות או שכך אמרו לו
אני הדגשתי לו שלא מדובר בשלוחה או בנציג אלא שהחברה הבינלאומית שכרה חברה שתטפל באחריות ובתיקונים. והבאתי מוצר שברור שהתקלה נוצרה ע"י המשתמש והם הסכימו לתקן ואני לא יודע האם הסיבה שהוא קיבל לתיקון זה בגלל שהחברה רוצה להיות טובה עם הלקוחות או שאין להם רשות להיטיב ופשוט הוא מיהר הביתה ולא היה לו כח להתעכב ולריב איתי.
תשובת הרב הייתה שהם אחראים מטעם החברה וכל מה שהם אומרים מבחינתך זה בסדר.כנראה לא ידעת , אבל היית צריך גם לשאול , אולי בהזדמנות תשאל גם את זה , האם מה שאמר נכון גם במקרה שיש להם אינטרס לתקן גם נגד רצון היצרן כדי להרוויח כסף על התיקון ? (ולא רק משיקולים של להיות טובים , או כי הם ממהרים)
צודק! לא חשבתי על זה. יש מצב באמת שזה משנה את הנקודה. אשאל אותו בהזדמנות.
אגב לגבי חברת ההשכרה הוא טען שאם היא חברה של גויים [ולגבי שלוחות בישראל יש מקום לדון] אין צורך לומר. אולי גם לגבי דל העולמית הדין שווה אבל אני לא באמת מבין בזה אז אני לא רוצה להסיק. -
@bris מי שהתעסק עם חברות אמריקאיות יודע שמדיניות שלהם היא לתת אחריות על שבר גם במקרה שאינו כלול באחריות (אסוס למשל הכניסה את זה כסטנדרט רישמי עיין כאן) זה מה שהיית מקבל בדל us וזה מה שתקבל כאן בארץ ,זה רוח המפקד מלמעלה.
(תנסה לפנות לחברות אחרות עם שבר.....וזאת למרות שהם נציגים של היצרן)
התמחור ושיטת העבודה מול הספק בארץ מטרתו שיתקנו כמה שיותר) -
@AVI12 אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@bris מי שהתעסק עם חברות אמריקאיות יודע שמדיניות שלהם היא לתת אחריות על שבר גם במקרה שאינו כלול באחריות (אסוס למשל הכניסה את זה כסטנדרט רישמי עיין כאן) זה מה שהיית מקבל בדל us וזה מה שתקבל כאן בארץ ,זה רוח המפקד מלמעלה.
(תנסה לפנות לחברות אחרות עם שבר.....וזאת למרות שהם נציגים של היצרן)
התמחור ושיטת העבודה מול הספק בארץ מטרתו שיתקנו כמה שיותר)מי שיודע שזה התהליך, אין שום בעיה, מי מדבר על זה. השאלה היא אם מותר לי 'להניח' בלי שאני יודע שאכן כך הם מתנהגים, ולשתוק.
@aiib אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
צודק! לא חשבתי על זה. יש מצב באמת שזה משנה את הנקודה. אשאל אותו בהזדמנות.
אגב לגבי חברת ההשכרה הוא טען שאם היא חברה של גויים [ולגבי שלוחות בישראל יש מקום לדון] אין צורך לומר. אולי גם לגבי דל העולמית הדין שווה אבל אני לא באמת מבין בזה אז אני לא רוצה להסיק.אז גם אני שאלתי היום רב (דיין בבי"ד של ר' נסים קרליץ) וענה לי בפשטות גמירא שחייבים לשלם לחברה אם זה חברה יהודית. ולחברה נכרית תלוי, ואכמ"ל.
כנראה תלוי איך שואלים, ומה רוצים (מוכנים) לשמוע.
ואגב אמרו כבר מקודם שהבעלים של חברת 'דל' הוא יהודי. -
@חוות-דעת אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
אז גם אני שאלתי היום רב (דיין בבי"ד של ר' נסים קרליץ) וענה לי בפשטות גמירא שחייבים לשלם לחברה אם זה חברה יהודית. ולחברה נכרית תלוי, ואכמ"ל.
אדרבה תספר בדיוק מה שאלת
כנראה תלוי איך שואלים, ומה רוצים (מוכנים) לשמוע.
ברור! אבל אני דווקא באתי פתוח וניסיתי להקשות מהצדדים האחרים והתשובה לא השתנת. יש מצב שיש אנשים שלא מבינים שלא ברור שיש חברות שרוצות לתת אפילו כשהן לא חייבות.
ואגב אמרו כבר מקודם שהבעלים של חברת 'דל' הוא יהודי.
שים לב שגם הרב שלך אמר שבחברה נכרית תלוי. לכאורה כוונתו שלא שייך בו השבת אבידה וא"כ גם ביהודי מומר לא שייך השבת אבידה.
אגב אם זאת כוונת הרב שהכל זה מטעם השבת אבידה אז זה כבר דרגה מטה. וכלפי חברת השכרה מכיוון שהם לא משיבים לך אבידה בשכירות הזו שהרי אם תעשה שריטה ויתפסו אותך תשלם פי כמה וכמה ולא יתחשבו בך ויחזירו לך את האבידה שלך לכן ברור שאתה לא צריך לתת להם את התענוג מטעם השבת אבידה...
ועוד ברור כבר שאם הרכב כבר שרוט אפילו השבת אבידה אין כאן אלא רק העשרת כיסה של חברת ההשכרה -
@חוות-דעת אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
כנראה תלוי איך שואלים, ומה רוצים (מוכנים) לשמוע.
בעקרון פרשתי מהדיון אבל רק שאלה צדדית קטנה: אין מצב שהפוסק שאיתו דיברתי יפסוק או יחשוב קצת אחרת מאותו דיין? זה שדיין אחד פסק מחייב שכל הפוסקים יפסקו אותו דבר, ואם קיבלתי פסק אחר הבעיה בי?
אני מקווה שאתה באמת תמים ולא סתם מנסה להוציא אותי גנב.
-
@אלי-TZA אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@חוות-דעת אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
כנראה תלוי איך שואלים, ומה רוצים (מוכנים) לשמוע.
בעקרון פרשתי מהדיון אבל רק שאלה צדדית קטנה: אין מצב שהפוסק שאיתו דיברתי יפסוק או יחשוב קצת אחרת מאותו דיין? זה שדיין אחד פסק מחייב שכל הפוסקים יפסקו אותו דבר, ואם קיבלתי פסק אחר הבעיה בי?
אני מקווה שאתה באמת תמים ולא סתם מנסה להוציא אותי גנב.
גישה נכונה ובריאה!
-
@aiib אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
וכלפי חברת השכרה מכיוון שהם לא משיבים לך אבידה בשכירות הזו שהרי אם תעשה שריטה ויתפסו אותך תשלם פי כמה וכמה ולא יתחשבו בך ויחזירו לך את האבידה שלך לכן ברור שאתה לא צריך לתת להם את התענוג מטעם השבת אבידה...
אמרת את זה בצחוק נכון ? אני מקווה...
בגלל שהם לא משיבים אבדה אז גם אני לא אשיב אבדה ? -
@bris ממש לא בצחוק!
השבת אבידה זה לחוס על ממון חברך ויש דינים מתי אתה מחוייב בזה. לדוגמא אפילו זקן ואינו לפי כבודו פטור מהטעם הפשוט שאתה צריך לחוס על ממון חברך אבל גם לחוס על עצמך ואם לך יש נזק מזה אתה לא צריך לחוס על ממון חברך.
בחברת השכרה אם תחוס על ממונם יקרעו לך את הכיס ותפסיד מזה רבות כך שאתה פטור לכתחילה מטעם השבת אבידה! -
@aiib אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
@bris ממש לא בצחוק!
השבת אבידה זה לחוס על ממון חברך ויש דינים מתי אתה מחוייב בזה. לדוגמא אפילו זקן ואינו לפי כבודו פטור מהטעם הפשוט שאתה צריך לחוס על ממון חברך אבל גם לחוס על עצמך ואם לך יש נזק מזה אתה לא צריך לחוס על ממון חברך.
בחברת השכרה אם תחוס על ממונם יקרעו לך את הכיס ותפסיד מזה רבות כך שאתה פטור לכתחילה מטעם השבת אבידה!מה הקשר זקן ואינה לפי כבודו , זה גזירת הכתוב , בדיוק כמו כהן והיא בבית הקברות .
איזה נזק יהיה מזה שאני אשיב את ממונם שמגיע להם ?
-
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
מה הקשר זקן ואינה לפי כבודו , זה גזירת הכתוב , בדיוק כמו כהן והיא בבית הקברות .
כמו שכתב @יעקב-ישראל זה כבר נושא של עבירת חוקי הפורום... אבל תדוק בנושא ותרווה נחת.
איזה נזק ייצא לך? אם תספר להם על השריטונת שעשית ששווי ההיזק שלה הוא כמה עשרות שקלים ואפילו את זה הם לא יתקנו והם גובים ממך דמי השתתפות עצמית [לכאורה שלא כדין תורה] 2000 ש"ח יצאת ניזוק הרבה יותר מהשבת האבידה שבאת להחזיר [לא מגיע להם זו השבת אבידה]
-
@bris אמר בלנובו, או דל - מה הכי מומלץ ?:
כנראה לא ידעת , אבל היית צריך גם לשאול , אולי בהזדמנות תשאל גם את זה , האם מה שאמר נכון גם במקרה שיש להם אינטרס לתקן גם נגד רצון היצרן כדי להרוויח כסף על התיקון ? (ולא רק משיקולים של להיות טובים , או כי הם ממהרים)
שאלתי היום את הרב שוב עם הנקודה שהעלית. הוא טען שהכל כאן זה נושא של לפני עיוור [ולא של גזל!] שהרי הם יודעים בוודאות שאתה גרמת לבעיה ובכל אופן הם מתקנים. ומכיוון שיש מקום אמיתי להסתפק האם הם עוברים על הנהלים או לא ספק לפני עיוור מותר.
אמנם לפי"ז באופן שהבעיה לא מוכחת שנעשתה על ידך אבל אתה יודע שזה באשמתך זה יותר מסובך אמנם אמר שייתכן להתיר מסיבות אחרות.