כת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי
-
@ארכיטקט
מוטלת עליך המשימה המורכבת להסביר את העובדה שישנם יותר אנשים שמשתמשים באותן מילות גנאי (ולפעמים אף מסלימים צפונה) דווקא כלפי אנגולר.
היתכן שרק אנחנו היחידים (יחסית) זכינו להתקרב ולהבחין באור? יתכן מאד שכן.אך מצד שני ניתן להסביר את הרתיעה שלי ושלך בעובדה שהתרגלנו למשהו אחר, אולם המשהו האחר הזה לאו בהכרח טוב יותר אבסולוטית.
התרגלנו לנוכחותה של סביבה דעתנית שמנהלת את החיים:
סביבה שמכתיבה (ולפעמים בצורה דיקטטורית ואכזרית) דרך ברורה,
עוזרת לנו להימנע מטעויות מיותרות,
מעירה לנו (ובאופן עדין במיוחד) כשאנחנו סוטים מהחזון של מהנדסיה.
אולם עלינו לזכור את כל התינוקות שנשבו שהשארנו מאחור, שמעולם לא ראו בדבר יתרון, אדרבה, חוסר הפשטות של הפיתוח והבריונות של C# וAngular הבריחה אותם, ולמקום רחוק מאוד.לסיכום:
אני נאלץ להודות שהזדהיתי עם כל מילה שכתבת (לפני מספר ימים מישהו פה העלה פוטס שעסק בVue, סקירה קצרה על הFramework עם דוגמא קטנה, גרמה לי לזעזוע לא קל, ולמעשה נשגב מבינתי כיצד Angular הגדולה סיימה על אותו מדף יחד עם Vue (עבדתי תקופה קצרה בחברה שפיתחה בReact עם Redux, לא סבלתי שם יותר מדי, כך שמאוד ייתכן שאם הייתי מתחיל עם React הייתי נשאר שם רח"ל).
כשאני מסתכל על המוצרים של Microsoft כדוגמת C# .NET, Visual Studio אני משתאה כל פעם מחדש על כך שאנשים לא עוזבים את הכל ובאים אל האור. את השאלה הזו ניסיתי ליישב בפוסט הנוכחי. -
@רפאל
וואי וואי אתה פותח פה ויכוח אידיאולוגי חובק עולם. לא להאשים אותי כי כתבתי בפירוש שאין בכוונתי לפתוח בשרשור פילוסופי, אבל אם כבר הכרחת אותי אין לי ברירה.אני נוטה לומר שמדובר במבנים שונים של מוחות אנושיים ייתכן מולדים. לא בטוח ששומה עלינו להחזיר את כולם בתשובה שלמה (אני בעד רק לעזור למי שרוצה מעצמו לחזור בתשובה אתה לא יכול "להחזיר" בתשובה מישהו בסוף זה הוא שצריך לחזור), אלא לתת למציאות לעשות את שלה והיא תיתן את אותותיה במקודם או במאוחר. לדעתי זה הרבה הרבה יותר מאשר אנגולר וריאקט ולכן אביא כאן דוגמאות מספר לגישות השונות, אתחיל מדוגמא ממש דומה מתחום התוכנה.
תוכנה - המצאת מסד הנתונים הרלציוני:
בשנות השבעים המציאו את מסד הנתונים הרלציוני, לאחר התברברות כזו או אחרת של IBM במשך כמה עשורים מול הבנקים. הגיעה שפת SQL, ואיתה כל הפרדיגמה הגדולה של מסדי נתונים רלציוניים לעולם, שהפך מהר מאוד לתקן בינלאומי. אני בטוח שהפרדיגמה הזו הגבילה אנשים, היא מאוד דעתנית (יש למישהו ספק בזה???) וברור שהיו אנשים ש"התרגלו לעבוד עם קבצים" כמו פעם. וגם היום כשהביג דאטה הגיע לעולם והנתונים "המבולגנים" לא מוצאים להם בית, אז המציאו מסדי נתונים יחסית גמישים מבוססי מסמך, וראה זה פלא גם הם פתאום מתחילים לנוע לכיוון של לאפשר טיפוסיות חזקה (בגירסאות האחרונות של מונגו אם אתה עובד עם הדוט נט שלהם, אתה כבר לא בדיוק יודע אם אתה נמצא במסד נתונים רלציוני או מתירני מבוסס מסמכים). המצב כיום ש 99% מהכלכלה העולמית הקריטית, נשענת על פרדיגמת מסדי הנתונים הרלציוניים, ואף אחד לא מעלה על דעתו להתווכח. כל הבאזז בתקשורת על ביג דאטה ועל שמיג דאטה לא באמת מזיז את חברת החשמל, חברת הרכבת, הבנקים ועוד ממסדי הנתונים הרלציוניים. הפעילות האמיתית והקריטיות נשענות אך ורק על מסדי הנתונים האמינים האלו, נקודה.פוליטיקה: רומא העתיקה
כידוע רומא היתה סוג של מייקרוסופט בשעתו, היא הצליחה לנהל בשלום יחסי חלקים נרחבים של העולם במשך 800 שנה, על ידי חקיקה ומשפט מאסיביים, אכיפה במישור האזרחי, נוכחות צבאית חזקה ודיכויי מרד שיטתיים, והצליחה לחבר חלקים גדולים של העולם בתקופה שנקראה "פקס רומנה" (שלום רומאי). עד שגם סבותיי חככו בנושא "כמה נאים מעשיהן של אומה זו תקנו שווקים תקנו גשרים תקנו מרחצאות" (בסוף הגיעו למסקנה שהם עשו את זה לטובת עצמם ולכן אין לשבחם על כך, אבל על עצם העובדה שהם הצליחו לפתח את עולם המעשה למימדים שלא היו קיימים קודם לכן לא היה שום ויכוח). כמובן שהיא לא היתה מושלמת בעצמה אבל קשה לדמיין איך היה נראה העולם בתקופה ההיא ללא רומא (ראה גם גיטין יז.).
אגב גם מצרים העתיקה היתה מדינה בירוקרטית לעילא (אתה רואה את זה גם במדרשי חז"ל וגם בהיסטוריה זה מתועד שהרומאים ירשו מהם שיטות לניהול כספים) לכן בתקופתה היא היתה מרכז הציוויליזציה. להגיד לך שאני חסיד של מצרים העתיקה? לא! הם שיעבדו שם את אבותיי והגיעו לשחיתות שאין למטה הימנה, אבל זה דווקא בגלל השפע שנוצר בעקבות שלטון מסודר ומאורגן. (שפע מביא איתו שחיתות וניצול, אבל זו לא סיבה לעבור לריאקט, המלחמה בשחיתות היא חינוכית)כלכלה - "קפיטליזם טהור" האם אפשרי?
הקפיטליזם שעד לפני כמאה שנה היה פשוט זוועתון מתמשך, בין בבריטניה בתקופה הויקטוריאנית ובין בארה"ב, המהפכה התעשייתית העלתה לגדולה חלק מסויים באוכלוסייה, שפשוט עשו "מה בא להם", תקופה זו נקראה "תקופת הברונים השודדים" וכמובן שקצרה היריעה מכדי לתאר סיפורים מסמרי שיער על רמיסת זכויותיהם של הפועלים, האזרחים, והצרכנים שלא לדבר על מחנק נוראי בפיתוח והמצאות בגלל החשש של אותו מיעוט שהמצאות חדשות עלולות לערער על שליטתם בענפים מסוייימים בשוק, ולכן גם אם לא איפשרו לפתח שום דבר שלא נכנס לגולגולת הפרימיטיבית שלהם.
מה שכן נוגע לעניינינו, הוא שהשמאל בארצות הברית בתום עידן המהפכה התעשייתית עלה לשלטון לכמה שנים טובות ועשה תיקונים גדולים מאוד בכלכלה "החופשית" הוא הקים את ה FDA גוף "דעתני ודיקטטורי" שאחראי לפקח על חברות המזון והתרופות כדי שלא יכניסו לך קנאביס למטרנה של הילד, אני לא מכיר מישהו שרוצה לבטל את הגוף הזה ולחיות ב"קפיטליזם טהור". השמאל הזה גם הקים גם גופי תיכנון ובנייה, רישוי עסקים, גופי תקינה ועוד. גופים אלו היו יעילים וקשוחים ביותר, ואין מדינה מודרנית שלא אימצה את המודל (סליחה? איפה זכות הקניין? זה השטח שלי ואני רוצה לבנות עליו גורד שחקים או להקים בו חוות תנינים). גם הפדרל ריזרב הוקם אחרי משברים נוראיים שנבעו מהחופש שנתנו לשוק. אם יש היום רגולציה בארה"ב זה בזכות התקופה ההיא שיש הקוראים לה "תקופת התיקונים הגדולים". אין צורך להכביר בדוגמאות, הרבה מאוד גופים רגולטוריים אתה לא יכול לדמיין את העולם בלעדיהם, והם, מה לעשות "דעתניים" זה כל מהותם ונשמתם לייצב ולווסת את השוק. אז זה היה השמאל של פעם, הוא היה דווקא אנגולר ודוט נט, בניגוד לימין שתמך בריאקט, היום העסק הזה התהפך אבל זה כבר באמת נושא אחר.כמובן שעכשיו יגיעו חסידי ריאקט ויגידו ש"נכון נכון אבל צריך להבין שגם ברית המועצות היתה מדינה בירוקרטית והתיימרה לנהל את כל השוק ותראה מה יצא".
אז נכון, ויכוחים על מינונים נכונים לא נגמרים אף פעם, וכאן אני טוען שהמסורת הארוכה של ההיסטוריה תמיד הוכיחה שנטייה לצד הבירוקרטיה והרגולציה שווים את המחירים, זו בסך הכל תעודת ביטוח סבירה ביותר נגד תאונות בלתי צפויות ואני מוכן לשלם את המחיר. ולכן צריך לתת לזמן ולמציאות לעשות את שלה, ברור לי שתהיה הכרעה בסופו של דבר. מי שרואה את האור ראשון זכה, מי שלא, שיעשה את המסלול הארוך.נ.ב. אפשר תמיד גם לטעון שבטווח הארוך העולם נוטה לנוע בגלים בין בלגניסטים לשואפי סדר, כאשר הבלגניסטים עושים איזה שהוא צעד פראי ואחר כך "העולם מכניס אותו לסדר". כמו בפיתוח תוכנה שאתה כותב קוד ואחר כך מסדר אותו ומחלק אותו לפונקציות וכדומה. וצ"ע בזה.
-
@ארכיטקט אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
מדובר במבנים שונים של מוחות אנושיים ייתכן מולדים
כך הסקתי... אני לא מצליח לקרוא את קיר הטקסט שכתבת, שלא לדבר על להבין אותו ואת הקשר לריאקט... (וגם מה הקשר בין ריאקט לבלאגן)
אין פה משהו אישי. פשוט מבנים שונים של מוחות.
/shrugהשורה התחתונה פשוטה מאוד:
באנגולר כופים עליך סדר ובריאקט אתה מחליט על הסדר@ארכיטקט אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
לא התכוונתי לפתוח כאן בשירשור פילוסופי
אז למה פתחת שירשור כזה?
אני ח"ו לא מנסה לזלזל בך או בתרומותיך לפורום. אני פשוט משתף את תגובתי האינסטינקטיבית לדברים
אתה בטח לא תאהב סביבה שבה כולם מנדנדים את הראש ומסכימים לכל מילה שלך? -
@yossiz אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
באנגולר כופים עליך סדר ובריאקט אתה מחליט על הסדר
רק אם אתה מחליט על סדר, אז אני מקבל לחלוטין את מה שאתה אומר.
אבל רוב אוהבי ותומכי ריקאט שנפגשתי איתם משבחים את הספריה בגלל החופש שהיא נותנת. ואותם אני מגנה בכל פה. הם אנשים שאוהבים בלגן בגלל שזה כיף להם הסדר מחייב ומגביל, ואני אישית (כאן זה כבר העדפה אישית ולא "מבנה של מוח") מעדיף להיכנס למקום שכבר סידרו אותו עבורי טובי האנשים מאשר להמציא גם את הסדר הזה לבד.@yossiz אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
אז למה פתחת שירשור כזה?
הלו? זו לא היתה הבטחת בחירות,. זה פשוט לא היה בתוכנית ועכשיו מישהו הדליק אותי. אם עשיתי טעות בלשוני והשתמע שאסור לי לשבור את המילה, אמחק את הפוסט (אך ורק בהוראת מנהל הפורום).
@yossiz אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
אתה בטח לא תאהב סביבה שבה כולם מנדנדים את הראש ומסכימים לכל מילה שלך?
ח"ו לא יודע למה חשדת אותי בכך. ההתבטאויות שלי לא פחות חריפות משלך (אולי יותר), ואין לי שום פריווילגיה בפורום חוץ מהעובדה שהייתי מהמייסדים ושאני תלמיד מובהק של מרן המנהל שליט"א.
-
אגב, אפרופו פילוסופיה ומבני מוחות, למדתי לאחרונה על שיטת reductionism (כלומר, תמיד הכרתי את זה אבל לא היה לי מילה מפוצצת לדבר...). עדיין לא התעמקתי בכל הסוגים.
הבנתי שאני חסיד שוטה של שיטת ה-reductionism כאשר אני ממאן להאמין שיש יותר מחוק אחד או שניים ששולטים על כל הסדר ביקום (כולל הקוד שלנו). כללים על גבי כללים מפחידים אותי. אני אוהב לעבוד עם כמה כללים יחידים פשוטים מאשר עם מאה כללים. (זה מסביר את "שנאתי" לפייתון, ואהבתי ל-JS. נושא לשרשור אחר...). אולי פה טמון גם ההבדל ביני לבינך בנוגע להעדפות ספרייות. (כמנהג המספלפסים, אני משאיר את הקשר ההדוק בין הדברים לדמיון... אולי אין קשר..)@ארכיטקט אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
ואותם אני מגנה בכל פה. הם אנשים שאוהבים בלגן
על האשמה זו אני לא יכול לעבור בשקט. תסתכל מחוץ לד' אמותיך תראה בניינים נפלאים שנבנו על גבי יסודות ריאקט ותראה כמה הם אלגנטיים ומסודרים. אתה כנראה התעסקת עם העשירון התחתון של כותבי ריאקט.
שוב, כמו שכתבת: אם אתה כותב בריאקט אז הבחירה בידך אם להיות מסודר או מבולגן. -
@ארכיטקט אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
@yossiz אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
אתה כנראה התעסקת עם העשירון התחתון של כותבי ריאקט
או שאתה התעסקת עם האלפיון העליון, איך אפשר לבדוק דבר כזה? נו נו.
מאוד ייתכן שכ-90% מהמתכנתים נמצאים בעשירון התחתון
-
@davidnead אמר בכת מיסיונרית נכשלה שוב בניסיון המי יודע כמה להעביר אותי על דתי:
אולי זה יהיה קטנוני, אבל הפריע לי לקרוא בפוסט הפותח שם של יהודי עם "ימ"ש" בצידו, בלי קשר לתוכן ולכונה של הדברים.
צודק, באמת ימ"ש לא מספיק. היה צריך להצמיד גם שר"י ועוד כמה דברים.
-