שחיתות טמטום או שלומיאליות מה זה משנה בכלל
-
הנה כתבה שנתקלתי בה לאחרונה
https://rotter.net/forum/scoops1/598066.shtml
מי שזה מסונן אצלו יבקש העתקה של מילה במילה. -
מכירים את השלט בתמונה? גם אתם שמתם לב לחוסר הקשר בין השלט לבין המציאות? חשבתם פעם איך יכול להיות שמעצמת הייטק שפיתחה את "כיפת ברזל" לא יכולה לדאוג למערכת שתכבה את החץ "אוטובוס בתחנה" בשנייה שהאוטובוס סוגר את הדלתות, במקום להשאיר אותו מהבהב עוד שתי דקות (או בכלל לספר שהאוטובוס עדיין לא הגיע)?
אז אני, בתור מי שפיתח את המערכת שמאחורי השלטים, יכול להסביר לכם למה זה קורה.
זה קורה כי בין האוטובוס ששולח את המידע ובין השלט שאמור להראות בזמן אמת את המידע ששלח האוטובוס, יושבים עשרות מיליונים שקלים של כספי ציבור שנזרקים לפח כל שנה וכל מטרתם הוא לפתח מערכות מיותרות על גבי מערכות מיותרות שיעמדו בין האוטובוס לשלט ויבטיחו שהמידע מהאוטובוס לא יגיע לשלט בזמן (וגם לא למוביט ושאר האפליקציות).
ולמה אני מספר את זה בפייסבוק במקום לפנות מתוקף תפקידי ישירות למי שאחראי על הנושא? מה אתם חושבים, שלא ניסיתי? שבע שנים ניסיתי שוב ושוב, רק כדי להיווכח שהדבר האחרון שמעניין את פקידי משרד התחבורה הוא טובת הציבור. אף אחד לא יכול להזיז להם את הגבינה, במיוחד שהם מתפרנסים ממנה כל כך יפה.
אבל אולי הציבור כן יכול. בשביל זה אתם צריכים לשתף ולשתף, ללחוץ וללחוץ, ולא להרפות. זה יכול להיות אחרת. תוך חודש זה יכול להיות אחרת. וזה בידיכם.
עריכה: בעקבות פניה שקיבלתי אני רוצה להבהיר שהפוסט הזה מתייחס אך ורק להתנהלות של פקידי משרד התחבורה ולדרכי העבודה שהם מכתיבים. אין הפוסט הזה מתייחס בשום אופן למי מהקבלנים שעובד עבור משרד התחבורה או לחברות הקשורות אליו. אדרבה, ממה שאני מכיר, ובפרט ממה שאני הייתי קשור אליו, אלו עושים את עבודתם נאמנה כמיטב יכולתם, ואין להם ברירה אלא לעמוד בתנאים שמכתיב המשרד.
עריכה נוספת לבקשת הקהל:
למי שביקש הסבר יותר מדויק. מערכות זמן אמת אמורות לפעול כך שמידע יגיע בזמן אמת, זאת אומרת שברגע שהוא נוצר הוא נדחף למערכת שצורכת אותו. כמו בסרטים של יוטיוב שברגע שכל פריים מיוצר הוא נדחף (בדחיסה) אל המכשיר שמציג אותו.משרד התחבורה קבע שהמידע לא יעבור מהאוטובוסים לצרכנים בדחיפה, אלא הוא מקים מערכת, בעלות של מאות מיליונים, שבה יאוחסנו נתוני זמן האמת מהרכבים, והמערכות שצורכות את המידע יתשאלו את המאגר הזה פעם או פעמיים בדקה, ישאבו ממנו את המידע על כל הרכבים וכל התחנות שבמדינה, ואת זה יציגו בשלטים ובאפליקציות.
זה כמו שמערכת כיפת ברזל תורכב ממערכת שמזהה שיגור רקטות ואוגרת את המידע בבסיס נתונים, והמערכת שאמורה ליירט אותן תפנה אל בסיס הנתונים הזה פעמיים בדקה כדי לקבל מידע על כל הרקטות שבאוויר, ואז היא תחליט איזה טיל לירות על איזו רקטה.
למעשה זה הרבה יותר גרוע, כי יש מקרים שיש כמה מאגרי נתונים משורשרים, וכל מעבר ממאגר למאגר עד שהמידע מגיע לייעד כרוך בתשאול ובמשיכת המידע.
בהמשך לפוסט שפרסמתי בדף האישי שלי, אסביר כאן פרטים למקצוענים.
המערכת היום בנויה משרת חיזויים, שמקבל את המידע מהרכבים, מעבד אותם, ומפיק מידע על כל רכב וכל נסיעה - מיקום הרכב, באיזה מיקום הוא יחסית לתחנות, וחיזוי לכל תחנה בהמשך. כל הסיפור הזה - מהזמן שמידע נשלח על ידי מחשב הרכב ועד שהחיזוי המלא מופק לוקח שנייה לכל היותר.
משרת החיזויים המידע מועבר לשרתי השאילתות (אליהם פונים איפובוס, מוביט וכל השאר, וגם מערכות השלטים), הידוע בתור שרת הSIRI. המידע מועבר בהזרמה ומבוסס דלתות (הפרשים). רוחב הסרט של המידע הזה הוא, בשעות האלה, כ150K בייט לשנייה.
אל שרתי השאילתות (יש חמישה כאלה עם מאזן עומסים) פונים המתשאלים כאמור. נפח ממוצע של התשובות לשאילתות בשעות האלה הוא כ6M בייט לשנייה על כל שרת, בסך הכל כ30M על חמישה שרתים. בסך הכל מתבצעות כ20,000 שאילתות בדקה.
ההבדל הזה, בין 150K ל30M הוא חצי סיפור. החצי השני הוא שה150K מייצגים מידע בהזרמה שמגיע תוך חלקיק שנייה ליעדו והוא מעודכן לכל התחנות ולכל הנסיעות בארץ. לעומת זה ה30M מייצגים שאילות שנשאלות מידי כמה שניות, וכדי להגיע לנפח סביר שלא יפיל את המערכת, המתשאלים נאלצים להגביל את השאילתות שלהם. הם לא יכולים לשאול על כל התחנות ועל כל הנסיעות בכל שאילתה, כי זה יהפוך את ה30M ל30G.
וכך הופכת חצי שנייה לשתי דקות...
אני הצעתי למשרד התחבורה, בפגישה הראשונה שהיתה לי שם, שמוביט והאחרים יתחברו ישר למידע שיוצא בהזרמה ממערכת החיזויים, יקבלו תוך חלקיק שניה את מה שמקבל שרת הSIRI, וכך יהיה המידע זמין אצלם מידית למתן שרות למשתמשים שלהם. את שרת הסירי להשאיר רק למערכות מזדמנות שזקוקות למידע ספורדי. הצעתי גם שהפורמט של זרם המידע האמור יקבע בהסכמה בין כל הצדדים הנוגעים בדבר, ויתועד כך שיהיה פתוח לכל אחד. לא היה עם מי לדבר.
ועוד הצעתי שבמקום שפקידי ממשלה יכתיבו ממשקים, שיאספו בחדר אחד את כל הצדדים הנוגעים בדבר שידברו ביניהם ויסכימו על ממשק, כמו שנהוג בתהליכים של קביעת תקנים בכל נושא. כמעט זרקו אותי מהחדר.
ולמי שהגיע עד כאן ועדיין יש לו סבלנות צפויה הפתעה.
כל מה שכתבתי למעלה נכון לעכשיו. אבל בעיני משרד התחבורה זה לא מספיק גרוע, והם הגו רעיון גאוני שיחמיר את המצב פי עשרה. לדעתם המצב שבו המידע מגיע מרכבים למערכת החיזויים ומחושב תוך חצי שניה זאת תקלה חמורה מאוד. הרי צריך סטנדרטים, וסטנדרטים זה רק שאילתות. אז הם הוציאו מכרז למערכת נוספת, שתשב בין החיזויים לשרת הSIRI. המערכת הזאת תתשאל את כל מפעילי האוטובוסים פעם ב20 שניות ותקבל DUMP מלא של כל הקווים, כל הנסיעות וכל התחנות בארץ בכל שאילתה את זה היא תעביר לשרת הSIRI. כך יהפכו ה150K שעוברים היום בין המערכות ל150G. במשימה הזאת, של הפיכת 150K בייטס ל150G בייטס, זכתה חברת אינטגרציה מהגדולות במשק, היא עובדת על הדבר המסובך הזה, ממש מדע טילים, כבר שנתיים, ועדיין לא סיימה. צפי הסיום הוא לשנת 2020. להערכתי זה מכרז של עשרות מיליוני שקלים, שקל על כל הכפלה של נפח המידע.
-
עוד כתבה על הנושא
https://www.geektime.co.il/israel-public-transport/ -
@nigun אמר בשחיתות טמטום או שלומיאליות מה זה משנה בכלל:
עוד כתבה על הנושא
https://www.geektime.co.il/israel-public-transport/נראה פחות או יותר שכפול של הנ"ל.