מכונית אוטונומית - סקירה והיכרות
-
עבור מי שלא מכיר את הנושא, וכהכנה לדיון הפילוסופי, נצטט כאן סקירה מלמעלה על פי מקור באינטרנט.
@hon
המציאות עולה על כל דמיון - רכבים אוטונומיים צפויים לנסוע בכבישי העולם (וגם בארץ) בשנת 2020. כן, זה לא גימיק, זה אחד מהתחומים הטכנולוגיים החמים ביותר, וחברות הטכנולוגיה בשיתוף חברות השבבים וחברות הרכב (יצרניות הרכב ויצרניות החלפים לרכב), מדווחות בזמן האחרון על פיתוח מואץ בתחום.
מה זה בעצם מכונית אוטונומית?
מכונית אוטונומית / רובוטית (Autonomous car) היא מכונית שנוסעת לבד, כלומר המכונית מנווטת בעצמה בכביש, לרבות עצירות היכן שצריך, פניות היכן שצריך, שמירת מרחק. פשוט נהיגה רגילה רק שהפעם הנהג הוא אוטומטי. המכונית האוטונומית יודעת לזהות התפתחויות תוך כדי תנועה והיא מתגברת על מכשולים ואתגרם בנסיעה, ללא צורך בנהג אנושי.
המכונית האוטונומית נוסעת בעזרת חיישנים שמתריעים על סוג הכביש, אופי הנסיעה, רכבים ועצמים בדרך, ובכלל – החיישנים מזהים כל התפתחות בדרך (לטוב ולרע) והמכונית מגיבה בהתאם. לדוגמה – אם רכב שנוסע לפני המכונית האוטונומית עוצר, והמרחק בין הרכבים מצטמצם במהירות, אזי במכונית האוטונומית יופעלו הבלמים כדי להימנע מהצמדות לרכב המאט.
מה יותר בטוח – נהג אנושי או המכונית האוטונומית?
ובכן, רק אחרי שיופעלו באופן מסחרי מכוניות אוטונומיות יהיה ניתן לדעת אם הניסוי הזה מוצלח, אם כי, להערכת כל הגופים המעורבים בפיתוח – המכונית האוטונומית בטיחותית יותר. אחרי הכל, החיישנים, המצלמות, ובכלל כל הטכנולוגיה שמעורבת, מנצחת את הראייה של האדם, וכנראה שגם את קבלת ההחלטות שלו – כאשר מכניסים את כל הפרמטרים למערכת, הרובוט/ מחשב מנצח את האדם.
מעבר לכך, המכונית האוטונומית כמובן נוחה יותר – אין צורך לנהוג, וניתן לנצל את הזמן לדברים אחרים.
הדרך למכוניות אוטונומיות באופן מוחלט היא אולי ארוכה, אבל כבר כיום יש מרכיבים אוטומטיים הולכים וגדלים. כיום יש באופן מוחלט מערכות שמזהירות ומתריעות תוך כדי הנהיגה, ויש גם רכבים עם יכולות מוגבלות במקומות מסוימים (נסיעה אוטונומית לחלוטין בקמפוסים סגורים ובמהירות מוגבלת). גוגל פיתחה כבר ב-2014 מכונית אוטונומית והיא אמורה להיות בחזית הטכנולוגית כשהרכבים האלו יהפכו להמוניים.
ישראל, אגב, נחשבת למובילה בפיתוח בתחום הרכבים האוטונומיים, כאשר מובילאיי הישראלית היא המובילה העולמית בפיתוח מערכות אוטונומיות לרכבים. החברה כבר מוכרת מערכות מתריעות ומזהירות בהיקף גבוה, והיא חתומה עם הסכמים על חברות רכב על שיתופי פעולה בפיתוח של רכב אוטונומי באופן מלא.
רכב אוטונומי - יתרונות וחסרונות
אז אמרנו שהרכב להערכת המפתחים, יהיה בטיחותי יותר, אבל יש גם כאלו שסבורים אחרת – להערכתם, ההסתגלות לרכבים האלו, כשבתווך יהיו רכבים אוטונומיים לצד רכבים רגילים, תהיה מורכבת ומסוכנת. מעבר לכך, כמו כל תחום, גם כאן, הטכנולוגיה תשתכלל עם הזמן, אבל בשלב הראשון לא ברור איך היא תהיה בשטח.
חיסרון גדול של הרכבים האוטונומיים הוא המחיר – על פי הערכות של חברות יצרני הרכב, מדובר בעלות של פי 4-5 מעלות רכב רגיל. אז נכון שברגע שהמכונית תהפוך להמונית, המחירים ירדו, אבל זה ייקח הרבה זמן.
בעיה אחרת שאותה מנסים להפחית עד כמה שאפשר היא מזג האוויר – האם בתנאי מזג אוויר קשים, המערכות יעבדו טוב?
וחיסרון גדול נוסף הוא ההתבססות על האינטרנט. הרכבים האוטונומיים יהיו אמנם עצמאיים מבחינת הנהיגה – לא יהיה נהג אנושי, אבל הרכבים האלו יחוברו לרשת האינטרנט כדי לשאוב מידע על הדרך הקצרה ביותר, הפקקים באזור מסויים, תוואי הנסיעה באזור, תחנת הדלק הקרובה ועוד ועוד. הבעיה – סיכון של התקפת האקרים ברשתות האלו, או התקפת סייבר של טרוריסטים, שעלולות לגרום לנזקים עצומים.
ומול החסרונות האלו, יש כאמור יתרונות – כאמור, בסוף התהליך, הנסיעה תהיה ככל הנראה בטיחותית יותר. מעבר לכך, מתפנה זמן לנהג, וכמו כן – הנסיעה הרבה יותר נכונה מבחינה אנרגתית - בזכות התכנון המוקדם (יודעים איך נוסעים, מה מצב התנועה ועוד) הנסיעה ברכב הרבה יותר יעילה וחוסכת אנרגיה רבה, ובהיבט מצרפי מדובר בחיסכון עצום.
אז יש בעד ונגד, והיישום כנראה לא יהיה פשוט, אבל נראה שזה העתיד, אם כי, יש שאלה אחת שהמדענים מתווכחים עלייה – האם הנהג הרובוטי יכול להיות תחליף טכני לנהג האנושי. אחרי הכל, לא הכל ידוע מראש, לא הכל מתוכנן מראש – החברות המפתחות טוענות שכן, ועדיין – יש שסבורים שלא.
כך או אחרת, רכב אוטונומי, כמו בכל תחום שהרובוטיקה נכנסה והחליפה את האדם עשוי לחסוך סכומי עתק (אלא שהפעם לא מול עובדים שישלחו הביתה) - בארה"ב נוהגים מעל 75 מיליארד שעות בשנה, והנתון הזה הולך וגדל. תחשבו מה יקרה אם הזמן הזה ייחסך והנהגים בזמן הזה יעבדו, יאכלו, ויעשו כל מה שבא להם - פשוט, ינצלו את הזמן. במצב כזה , על פי מחקר מקיף של בנק ההשקעות מורגן סטנלי החיסכון לכלכלה האמריקאית יהיה מעל 1.3 טריליון דולר (1,300 מיליארד דולר) - סכום לא נתפס, שמהווה כ-7.5% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) האמריקאי, כאשר חלק גדול מהחיסון זה הזמן שיתפנה לנהגים - כ-500 מיליארד דולר, והיתר מניעת תאונות דרכים - כ-400 מיליארד דולר, חיסכון דלק - קרוב ל-200 מיליארד דולר, ומניעת פקקים - כ-140 מיליארד דולר. אלו מספרי עתק, וזו הסיבה שהמגמה ברורה - לכיוון רכב אוטונומי.
ביטוח ברכב אוטונומי - שאלות פתוחות?
ואיזה סוג של ביטוח יהיה על הרכב האוטונומי? מצד אחד, פחות תאונות, פחות בלאי, משמעו ביטוח יותר זול, אבל יש כאן נושאים פתוחים ושאלות חדשות - מה קרוה כאשר יש תאונה בין רכב אוטונומי לרכב מכני שנשלט בידי נהג אנושי? האם ייתכן שהאשם בתאונה זה הרכב האוטונומי ומה עושים אז? את מי תובעים במצב כזה? האם בעלי הרכב אחראים למצב או שמא יצרני הרכב?
יצרניות הרכב המובילות כאמור מתמקדות בשלב זה בפיתוח הרכבים האלו, אבל הרגולטור, ייצטרך לתת תשובות לשאלות האלו במוקדם או במאורח - אחרי הכל, זו רק שאלה של זמן, כשבדרך, יהיו עוד קשיים ומכשולים רבים.
אירועים וחדשות בתחום:
יוני 2017 - הרכבים האוטונומיים יצילו 585 אלף בני אדם במשך 10 שנים! - כך עולה ממחקרים שנעשו בתחום ומוכיחים את הכדאיות בשימוש רכבים אוטונומיים. ממחקר חדש של אינטל וחברת המחקר - Strategy Analytics נמצא כי שוק כלכלת הנוסעים (Passenger Economy), שמבטא את הנסיעות המשותפות, וצפוי להתפתח במקביל למעבר לכלי רכב אוטונומיים, צפוי לגדול מ-800 מיליארד דולר ב-2035 ל-7 טריליון דולר עד 2050. על פי המחקר כל הרכב האוטונומיים יחסכו 250 מיליון שעות מדי שנה שהוקדשו בעבר לנסיעה לעבודה בערים העמוסות בעולם - זה חיסכון אדיר בזמן וניתן יהיה לנצל אותו לתפוקות שונות.
יוני 2017 - בשנה שעברה (2016) נמכרו 11 מיליון מכוניות סמי אוטונומיות המונעות התנגשות, וזאת רק תחילת הדרך - חברת הייעוץ גרטנר סבורה כי בשנת 2020 יימכרו שמונים ושישה מיליון כלי רכב. נתון מדהים, אך מה שברור שהרכבים האלו הם העתיד. זה עדיין לא בטוח, יש עוד בעיות ותקלות להתגבר עליהם, לרבות בעיות מוסר - על מי הרכב ייגן על הנהג, על ההולך רגל, על הנוהג במכונית ממול? ובכלל - יש ששאלות אתיות ומשפטיות סבוכות, ובכל זאת - זה עתיד. והעתיד הזה גורם ליצרני החלפים בעולם להתכוונן לשוק הזה. על פי המחקר - האתגר בייצור מכונית אוטונומית הוא גדול ולכן יש יותר ויותר שותפויות שנרקמות בין יצרני הרכב ויצרני חלפי הרכבים. במקביל חברות גדולות רוכשות טכנולוגיות וחברות בתחום כדי להיכנס לתחום - כך גם היה עם רכישת מובילאיי הישראלית על ידי אינטל.
יוני 2017 - מנכ"ל פורסייט חיים סיבוני מציג את החברה הקטנה שמפתחת מערכות לרכבים אוטונומיים. החברה נסחרת בבורסה בת"א ועל רקע הרכישה של מובילאיי היא נסקה לשווי של מעל 600 מיליון שקל. סיבוני טוען בראיון לגלובס, שהשוק לא מבין את הטכנולוגיה של החברה - "יש הרבה מערכות אוטונומיות לרכב שנכשלו במעבר מסביבה ידידותית כמו משרד למשל, החוצה לסביבה אגרסיבית וקשה יותר. המערכת שלנו פותחה מראש לעבודה בסביבה חיצונית הכי קשוחה ואגרסיבית, ורק לאחר שהופעלה על רכב אוטונומי צה"לי, לקחנו אותה לסביבה האזרחית.בשלב מסוים התקציב של צה"ל קוצץ, ואז הלכנו לכיוון של פיתוח המוח של המערכת בסיוע המדען הראשי, לאחר שהבנו שיש צורך ומחסור בשוק הרכב העולמי במערכות תלת מימד (סטריאו)שפועלות עם שתי מצלמות או יותר, כמו זו שלנו. זה בניגוד למערכות אחרות שהן מונו, כלומר פועלות עם מצלמה אחת".
אפריל 2017 - אפל נכנסת באופן רשמי לשוק הרכב האוטונומי. אפל דיווחה כי קיבלה אישור להתחיל בניסויים על מכוניות אוטונומיות בקליפורניה. השאלה למה בדיוק חותרת אפל, ונראה שהיא מתכוונת להפוך ליצרנית רכבים אוטונומיים לשוק ההמוני - כך לפחות מעריכים אנלסיטים רבים, אם כי, בינתיים הפעילות הזו על אש נמוכה. נזכיר כי גוגל כבר עמוק בפיתוח רכבים אוטונומיים. כך או אחרת, האישור שקיבלה אפל, מאפשר לחברה לבצע נסיעות מבחן בשלושה רכבים עם שישה נהגים. כל הרכבים הם מכוניות לקסוס RX450h משנת 2015.
אפל מעולם לא אישרה שהיא מעוניינת לייצר מכונית חשמלית, אבל היא גייסה בשנה האחרונה עשרות מהנדסי רכב, והאישור לניסוי ברכב אוטונומי חושף כנראה את כוונותייה בשוק הרכב.
מרץ 2017 - מובילאיי החברה המובילה בתחום המערכות לרכבים אוטונומיים, נמכרת לאינטל ב-15.3 מיליארד דולר (פרמיה של מעל 30% על מחיר השוק).
מרץ 2017 - באידו הסינית, שנקראת גם - גוגל הסינית , היא אחת החברות המתקדמות בתחום המכונית האוטונומית. היא מתחרה בגוגל ובאובר ובנוספות (לרבות חברות הרכב) , כאשר מטרתה של באידו היא לפתח מכונית אוטונומית לייצור המוני כבר ב-2021 - להרחבה בגלובס
1.07.2016 - הרגו ראשון בנהיגה אוטונומית - נהג ברכב של טסלה (המתמחה בפיתוח של רכבים חשמליים ואוטונומיים) נהרג כאשר רכבו דהר לעבר משאית. מבדיקה עולה שמערכות הבלימה האוטונומיות לא עבדו בגלל סינוור. בטסלה אמרו שזו תאונה קטלנית ראשונה אחרי נסיעה מצטברת של 210 מיליון קילומטרים, ועדיין החברה מורה לנהגים לא לנהוג באופן אוטונומי לחלוטין ולשים ידיים על ההגה. המערכות כיום הן מערכות תומכות נהיגה אוטונומית, ולא מאפשרות לחלוטין נהיגה כזו -
30.06.2016 - מובילאיי הישראלית שמובילה את תחום המערכות האוטונומיות לרכב מדווחת על שיתוף פעולה עם אינטל כדי לייצר את המוכנית האוטונומית של חברת הרכב - BMW. להערכת החברות הרכב יושק בשנת 2020 - להרחבה בגלובס
20.07.2016 - אלון מאסק מטסלה מציג את החלום שלו - הרכב האוטונומי של טסלה כבר יוצא משלב הבטא, אבל יש גם מכשולים - לאחרונה, נהרג נהג ברכב של טסלה שהיה במצב של נהיגה אוטונומית, בעקבות תאונה קטלנית. אז נכון, שזו תאונה ראשונה אחרי שעות נסיעה רבות מאוד, ונכון שטסלה מדגישה שמדובר במערכות אוטונומיות לא מוחלטות, אלא בשלב ניסוי (בטא) וצריך עדיין את הפיקוח האנושי, ונכון שאלון מאסק, מנכ"ל טסלה הכריזמטי, מדגיש כי כיום המערכות האוטונומיות בטוחות פי 2 מהנהיגה והמערכות הלא אוטונומיות, ובכל זאת מדובר במכה לפיתוח הרכב האוטונומי. המצדדים מסבירים שנהג אוטומטי הו כמו טייס אוטומטי, וזה בטוח יותר מאשר הניגה עצמאית, ובטסלה עצמה מצהירים שכאשר המערכת תהיה בטוחה פי 10 מהממוצע האמריקאי, אז הם יסירו את תווית הבטא (שלב הניסוי) -
פורסם במקור בפורום CODE613 ב27/07/2017 21:22 (+03:00)
-
@דוד ל.ט.
תודה אבי, אבל זה לא כ"כ פילוסופי... אבל זה אכן לא מתאים לפורום כללי.
שיניתי את הכותרת שתשקף יותר את המאמר...אכן כן, החלק הפילוסופי בוא יבוא, אלא שמטבע הדברים לוקח זמן רב יותר לרקום אותו. בינתיים מי שהתחום חדש לו, יישן על זה לילה.
פורסם במקור בפורום CODE613 ב28/07/2017 01:23 (+03:00)
-
לפני תקופה ארוכה שמעתי, שיש דיון בבית משפט בארה"ב, כיצד לתכנת את האוטונומית במקרה של טרום תאונה: מי קודם למי?
נניח שיש ברכב ארבעה בני אדם, הרכב דוהר בסמטאות ירושלים (או צפת, איפה אתם נופשים?), ולפתע מתפרץ לכביש ילד, על המדרכה מימין במרחק 3 מטר הולכת אמא עם עגלה, משמאל יש רכבים חונים.
כעת הרכב מזהה סכנה, מה עליו לעשות? האם לדרוס את הילד ולהציל את יושבי הרכב? האם לעלות על המדרכה ואולי האם-והעגלה יינצלו/אולי לא? או האם לנפץ את הרכב אל החניה ולהציל את הילד, אך אולי יושבי הרכב...?
אני לא יודע מה היו המסקנות בביהמשפ"ט.לפעמים אנו נכנסים למצבים כאלו, הלקוח מבקש משהו מסויים, לא בא לי לעשות את זה, האם להציע לו משהו חילופי? האם להסיט אותו אל מתכנת אחר? או אולי להציע לו מחיר יקר והרתעתי? אולי להיות הגון..?
זה לא ממש דומה.... אבל זה עניין של מוזה... אז נזכרתי...
פורסם במקור בפורום CODE613 ב10/08/2017 20:08 (+03:00)
-
כעת ראיתי שיש דיבורים על הנושא.
מרתקפורסם במקור בפורום CODE613 ב10/08/2017 20:20 (+03:00)
-
חשוקי חמד סנהדרין דף עב עמוד ב
שאלה. בחודש אלול שנת תשס"א אירע מקרה מזעזע כאשר שני מטוסים נחטפו בארצות הברית על ידי בני עוולה והתרסקו לתוך שני בנינים גבוהים, והפילו אותם, וכתוצאה מכך נהרגו הרבה יהודים, מטוס נוסעים אחד, אשר גם הוא נחטף והרוצחים עמדו לרסקו לתוך בנין מגורים, הופל על ידי הנוסעים שהיו במטוס, ויש להסתפק האם הנוסעים נהגו כשורה כאשר עשו כן? עוד יש להסתפק כאשר ידוע על מטוס חטוף העומד להתרסק לתוך בנין מגורים, האם מותר להפילו, כדי להציל את האנשים הנמצאים בבנין, ובמיוחד שהנוסעים בין כך ימותו, או שמא אסור לנו לעשות מעשה בידים ולהרוג אנשים, כדי להציל אנשים אחרים?
תשובה. לכאורה אסור להפיל את המטוס, כיון שאין מצילין נפש מפני נפש, ואף שנוסעי המטוס חייהם חיי שעה, ואם יהרגו אותם ינצלו כולם, מ"מ גם במסירת נפש מישראל לנכרי חייו חיי שעה, ואף על פי כן אין מוסרין אותו להריגה אף שיהיה בזה הצלת רבים והטעם מבואר בחזון איש, דהמסירה הוא פעולה אכזרית של הריגת נפש, ואין בזה בזה הצלת אחרים בטבע של הפעולה, והכא נמי הפלת המטוס הוא פעולה אכזרית.
והנה מבואר במסכת בבא מציעא (דף סב ע"א) ששנים ההולכים במדבר ורק לאחד יש קיתון מים, אמר רבי עקיבא חייך קודמים וישתה, ולא יתן לחבירו כדי ששניהם ימותו, וכתב החזון איש (ליקוטים סימן כ לדף סב ע"א) שגם אם יש לאחד קיתון מים, חייב ליתנו לאחד ולא יתננו לשניהם, שיש יותר להשתדל בהצלת חיי עולם, ואפילו שעל ידי שיתנו לשניהם, יאריך חיי שעה שלו. מ"מ לא דמי להתם שהרי אינו עושה מעשה בידים להמיתו, אלא שמשתדל בחיי עולם של חבירו, וממילא חבירו ימות, אבל לעשות מעשה בקירוב קץ חיי שעה של חבירו, כדי להציל חיי עולם של אחרים זה לא מצינו, ולכאורה לפי דבריו אסור לעשות מעשה בידים להמית אנשים החיים חיי שעה כדי להציל חיי עולם.
והנה כתב בשו"ת פנים מאירות (ח"ג סימן ח ציינו רע"א בגיליון על המשנה אהלות פ"ז מ"ו) שיולדת המקשה לילד, ושניהם ימותו, אף על פי שכבר יצא ראשו דוחין נפש מפני נפש, לפי מה שכתב רש"י בתירוץ הראשון שלכן מסרו את שבע בן בכרי, משום דאפילו אם לא ימסרוהו, היה נהרג בעיר כשיתפשנה יואב והן נהרגין עמו, אבל אם היה הוא ניצול אף על פי שהן נהרגין לא היו רשאין למסרו כדי להציל עצמן. וא"כ אם שניהם ימותו מותר להציל אחד מהן, וצ"ל שהעובר המסכן את אמו הוה כמו יחדוהו, ולכן מותר להציל את אמו בנפשו. וא"כ הוא הדין בעניננו לשיטת רבי יוחנן שביחדוהו ואינו יכול להנצל, מותר גם להפיל את המטוס, כיון שדינם כיחדוהו ואינם יכולים להנצל, אבל לשיטת ריש לקיש כיון שאינן חייבין מיתה, אסור להפיל את המטוס.
ונראה שמדברי הפמ"א אפשר לפשוט את ספיקת החזון איש, שנסתפק אם מותר רק למסרו, או שמותר גם להרגו בידים, ולכאורה מבואר מהפמ"א שהכא בולד שכבר נולד, כיון שמסכן את האמא, מותר אף להרגו בידים.
ולענין השאלה האם מותר להם עצמם להפיל את המטוס, לא מבעיא שמותר, אלא שיש בזה מצוה גדולה, כמבואר בחזון איש שם שיחיד רשאי למסור עצמו כדי להציל את כולם, כמו שמצינו בהרוגי לוד, לולינוס ופפוס שמסרו עצמן כדי להציל את ישראל, כמבואר בתענית (דף יח ע"ב) ואמרו שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן.פורסם במקור בפורום CODE613 ב11/08/2017 01:58 (+03:00)