הסיפור של רבינו גרשום והכיסא

יהודה1

משתמש ותיק
אשמח למקור ברור, אולי המקור הוא מסיפורי הרב ליהמן.
אציג את הסיפור כמו שהוא מוכר לי (בערך).
המלך ביקש מרבינו גרשום שיעשה לו כיסא כמו של שלמה המלך, הוא אמר לו שיכול לעשות כן אבל עשאו מכסף ולא מזהב.
ר"ג היה נשוי לשתי נשים אחת אהובה ואחת שנואה. הכומר שונא ישראל רצה להעליל על ר"ג שגנב מהכסף (כי בלתי אפשרי שלא נגנב, ואפילו אם הפועלים גנבו ניתן יהיה להטיל על ר"ג)
לכן ביקש שישקלו את הכיסא. אמנם המלך לא ידע איך שוקלים אותו בלי לפרקו לכן ביקש מר"ג שיגיד לו אם יודע איך לשקול. הוא כמובן הכחיש שיודע כי ידע שיעלילו עליו.
אמנם לכומר היה קשר אם האישה הרעה, והוא שיכנע אותה שתבקש מבעלה שיגלה לה. 
ר"ג גילה לאישתו: הדרך היא לסמן בקיר הספינה עד היכן היא שוקעת במים ואז להכניס את הכיסא לספינה, ולסמן שוב לאן הספינה שוקעת במים. אחר כך להוציאו עד שתהיה שקועה במים כמו בתחילה ואז למלא אותה אבנים עד שתחזור להיות שקועה כמו שהיתה בזמן שהכיסא עליה. אחר כך להוציא את האבנים עד שתחזור להיות שקועה רק כמו שהיתה בהתחלה ואז לשקול את האבנים.
האשה כמובן גילתה לכומר ומשם הדרך היתה לגילוי הסוד ושקילת הכיסא. מאחר שהמלך לא רצה להעניש את ר"ג בדין פשוט שהרי אין הוכחה מספיקה שהוא הגנב. הורה להכניס אותו לתוך מגדל שהיה לו במדבר ששם אין אוכל ומים כדי שימות מאיליו.
אמנם אז אשתו הראשונה האהובה בכתה מחוץ למגדל. וכששמע את קולה, אמר לה שיש לו דרך הצלה, שתביא תולעת של עץ וחיפושית, וחוט דק וחבל עבה.
כעת תעמיד את התולעת כדי שתטפס לכיוון החלון ואחריה את החיפושית שתרדוף אחריה. לחיפושית תקשור את החוט הדק שהוא באורך של כל המגדל ולקצה החוט תקשור את החבל העבה.
כך כאשר החיפושית היגיעה למעלה. משך ר"ג בחוט עד שהעלה את החבל. ואז השתלשל ממנו למטה בעד החלון וברח.
אחר זמן היגע אותו הכומר לראות את מות שונאו אמנם הוא ננעל בפנים.
 

תנא-קמא

משתמש ותיק

 

המקור הראשון

משתמש ותיק
אני מקפיץ את הנושא ודורש שוב את המקור...
הביאו שמקורו מר' מאיר ליהמן. זה לא מקור מספיק טוב?...
(כוונתי לא מקור שאכן כך היה אצל מהר"ם מרוטנבורג, שזה מאן דכר שמי'. אבל מקור לסיפור...
ספרי ר"מ ליהמן הם "ספרות יפה", בלע"ז באלטאריסטיקא. אמנם על רקע היסטורי)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כמובן שאין לזה שום מקור הסטורי (וכמדומה שגם נכב"ב).
ולאידך, יתכן להסביר בפרשנות זו (עצם האיבה בין ב' הנשים - כנזכר גם בפסחים קיג, רע"א) הטלת חדר"ג על ב' נשים,
אלא שהמבאר כן יצטרך כנראה גם להוסיף ולפרש עזה"ד שאר סעיפי הרח"ם...
 

להבא עדיף להביא אשכולות על ידי התוסף הזה


התוצאה תהיה כך

כתוב את תגובתך
  • להכניס:
חלק עליון
יישור